حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت که به طور زنده از رسانه ملی پخش شد، گفت:‌  به همان صورت که روزهای قبل پیش بینی می کردیم امروز ۳۰ شهریور سال ۱۳۹۹ به عنوان یک روز بیاد ماندنی در تاریخ دیپلماسی کشور ما خواهد بود.

وی گفت: آمریکا به عنوان یک کشور زورگو در سطح جهان تلاش سرسختانه‌ای برای تحمیل مجدد تحریم‌های شورای امنیت علیه ملت ایران آغاز کرد و مخصوصا روندی که در ماه‌های اخیر و در یک ماه گذشته دنبال می‌کرد، امروز به نقطه شکست حتمی خود رسید. 

اهم اظهارات رئیس جمهور را بخوانید؛

* آمریکایی‌ها در دو سال و نیم اخیر تلاش کردند یک ائتلاف جامعه جهانی به اصطلاح خود علیه ایران به وجود آورند. آمریکایی‌ها از روزی که از توافق هسته‌ای خارج شدند، فکر می‌کردند در زمان کوتاهی اتحادیه اروپا را به سمت خود بکشانند و فکر می‌کردند با تحریکات خود، ایران اقداماتی را انجام دهد که آنها بهانه لازم را برای بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت پیدا کنند.  خوشبختانه آمریکا در تمام مراحل در این مدت با شکست و پاسخ منفی جامعه جهانی حتی متحدان سنتی خود مواجه شده است.

*آمریکا نتوانست ائتلافی علیه ما ایجاد کند و در یک ماه گذشته هم تلاشی که انجام داد تا لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را جلویش بایستد و نگذارد در یک ماه آینده تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود، دچار شکست شد.

* فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران در بخش سیاسی و حقوقی تبدیل به انزوای حداکثری آمریکا تبدیل شده است، امروز در جهان دیپلماسی همه شاهد هستند در یک ماه گذشته آمریکا سه بار پیاپی دچار شکست در شورای امنیت شده است. آنهم در جایی که فکر می‌کرد در آنجا لااقل شکست نمی‌خورد اما  شاهد این بودیم که در شورای امنیت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو این شورای در برابر آمریکا ایستادند و از برجام حمایت کردند و نظر آمریکا را نپذیرفتند. البته کاری آمریکا از یک ماه پیش در زمینه به اصلاح استفاده از ماشه شروع کرده بود یک حرف نامعقولی بود که برای هیچ کس در دنیا قابل پذیرش نبود.

* استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه هیچ مبنای حقوقی ندارد، کاملاً روشن بود که آمریکا در این زمینه دچار شکست حتمی می‌شود، اما در عین حال شیوه‌ای که شورای امنیت در این زمینه اتخاذ کرد، ارزشمند بود و آنهم شیوه بی‌توجهی به نامه و درخواست آمریکا بود و حتی برای بررسی آن جلسه تشکیل نداد. یعنی همان جایی که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند شورای امنیت نقطه قوت آنهاست. به دلایل مختلف و تاریخی و دلایل اینکه حق وتو دارند به دلایل این که دوستان سنتی داشتند، همیشه فکرمی کردند حداقل در شورای امنیت سازمان ملل شکست نمی‌خوردند. البته در مجمع عمومی زیاد شکست خوردند.

* کسی که از جمعی به طور رسمی خارج شده و گفته من در این جمع نیستم دومرتبه بگوید من می‌خواهم از حقوق عضویت در این جمع استفاده کنم. کسی که عضویت در آن جمع را به عنوان یک حادثه تاریخی بسیار بد علیه دولت قبلی سخن گفته حالا می خواهد برگردد در آن جمع و از حقوق آن استفاده کند. مثل آدمی  است که از تابعیت یک کشور خارج شده و می خواهد در یک روز برگردد و از حقوق تابعیت آن کشور استفاده کند. بنابراین کاملا روشن بود که آمریکا در این زمینه دچار شکست حتمی می شود.

* اما شیوه ای که شورای امنیت اتخاذ کرد یک شیوه ارزشمندی بود یعنی شیوه بی‌اعتنایی به تقاضا و نامه آمریکا بود و این که شورای امنیت هیچ جلسه ای برای درخواست آمریکا تشکیل نداد این بهترین شیوه‌ای بود که این سازمان در برابر آمریکا برخورد کرد.

*ما همواره گفتیم که در برابر ملت ایران یک راه بیشتر وجود ندارد و آن احترام به حقوق ملت ایران است و آن این که با زبان تکریم با ملت ایران سخن گفتن است و هر کس بخواهد با قلدری با مردم ایران مواجه شود پایان آن راه قطعا شکست خواهد بود و پاسخی نخواهد گرفت.

آمریکا بخواهد قلدری کند با پاسخ قاطع ایران مواجه می‌شود

*به عنوان رییس جمهوری ایران اعلام می کنم که اگر آمریکا بخواهد از قلدری خود استفاده کند و حرف نادرستی که می‌گوید من توانستم قطعنامه ها را برگردانم که هیچ کس این حرف را قبول ندارد در مقام عمل بخواهد اقدامی انجام دهد حتما با پاسخ قاطع ما مواجه می‌شود و کاملا روشن است که ایران زیر بار قلدری آمریکا در هیچ مقطعی نرفته و در این مقطع هم در برابر قلدری آمریکا ایستادگی خواهد کرد.

*وقتی آمریکا درخواستی را مطرح کرده و شورای امنیت با آن مخالفت کرده، بنابراین دیگر از این پس هرگونه سخن‌گفتنی در این زمینه از سوی آمریکا و تلاش‌هایش برای بازگرداندن این تحریم‌ها، با پاسخ ایران همراه می‌شود و مسئولیت عواقب آن به عهده آمریکا خواهد بود.

*از رییس شورای امنیت و روسیه، چین و ۱۳ کشوری که از ایران دربرابر آمریکا ایستادگی کردند، تشکر می‌کنم و یکبار دیگر به ۴+۱ اعلام می‌کنم که اگر همه این کشورها به طور کامل به تعهدات برجامی عمل کنند ما هم به تمامی این تعهدات خود بازمی‌گردد. ما تعهدات برجامی خود را کاهش دادیم چرا که یکسال صبر کردیم اما در زمینه اقتصادی شاهد اقدام خاصی از سوی کشورهای عضو نبودیم و در نتیجه تعهدات خود را کاهش دادیم اما به محض اینکه آنان به تعهدات خود بازگردند ما هم همه تعهدات خود را بازمی‌گردانیم.

*جمهوری اسلامی همیشه به تعهدات بین‌المللی خود عمل می‌کند و امروز هم موفقیتی که از لحاظ دیپلماتیک به دست آوردیم در سایه مقاومت ملت و حمایت آنان و نیز هدایت رهبری بوده است و تا زمانی که این هدایت و حمایت مردم باشد ما در برابر فشار آمریکا ایستادگی خواهیم کرد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.