ایران سرنوشت ترامپ را در انتخابات رقم می زند؟

صالح القزوینی در روزنامه الرای الیوم چاپ لندن در سرمقاله این روزنامه با عنوان «سرنوشت ترامپ در دست تهران» نوشت:

شاخص محبوبیت ترامپ در رقابت با بایدن حتی با توافق آبراهام افزایش نیافت. از این رو دیگر بر کشورهای عربی برای توافق با اسرائیل فشار اعمال نمی کند.

اما با تحمیل تحریم های بیشتر علیه ایران بر این کشور فشارهای بیشتری وارد می کند. او از این اقدام اهدافی دارد:

1) هدف اصلی او تثبیت این مفهوم است که او به وعده خود به رای دهنده آمریکایی مبنی بر خروج از توافق هسته ای وفا کرده است.

2) لابی صهیونیستی را متقاعد کند از اعمال فشار بر ایران دست برنمی دارد بلکه این فشار به اوج خود رسیده است.

3) وادار کردن ایران به عقب نشینی از مواضع خود و موافقت با مذاکره.

موضوع ایران در انتخابات آمریکا شمشیری دو لبه است. از آنجا که ترامپ اعمال تحریم ها و فشار حداکثری علیه ایران را امتحان کرده و فایده ای نداشته و باعث افزایش محبوبیتش در برابر بایدن نشده است. بنابراین باید لبه دوم این شمشیر یعنی توافق با ایران را امتحان کند.مطمئنا در این صورت همه چیز به نفع او تمام خواهد شد و برگه ایران حلقه نجاتش در انتخابات خواهد بود.اما مسیر دستیابی به آن اعلام امضای این توافق با تهران پس از پیروزی درانتخابات از سوی ترامپ نیست.

تنها راه به کار گیری برگه ایران از سوی ترامپ در انتخابات برای پیروزی، اعلام آمادگی تهران برای گفتگو با دولت آمریکا است. نامحتمل است تهران این کار را انجام دهد، مگر این که ترامپ از موضع خود در قبال توافق هسته ای عقب نشینی کند و بازگشت خود را به آن اعلام کرده و تمام تحریم ها را لغو کند. از این رو توپ در زمین ترامپ است. اگر می خواهد در انتخابات پیروز شود، باید این کار را انجام دهد.

بی تردید اعلام چنین مسئله ای برداشت نامناسبی در اذهان رای دهندگان آمریکایی ایجاد می کند مبنی بر این که او وعده خروج از توافق هسته ای و تسلیم کردن ایران را داده بود؛ اما آغاز پروپاگاندا و سروصدای رسانه ای گسترده، دروغ های بیشتر ، توئیت های گمراه کننده می تواند این تصویر را در ذهن رای دهنده آمریکایی تغییر دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.