نگرانی الجزایری‌ها درباره وضعیت نامشخص رئیس جمهور این کشور

روزنامه فرانسوی لیبراسیون در گزارشی اعلام کرد، به رغم اطمینانی که عبدالحفیظ علاهم، مشاور عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر درباره وضعیت جسمانی مناسب وی داده است، نبود رئیس‌جمهور در جریان همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در روز یکشنبه موجب نگرانی هایی شده است.

این روزنامه نوشت: هیچ کس سناریوی برگزاری همه‌پرسی بدون رئیس‌جمهور را پیش‌بینی نمی‌کرد و به الجزایری‌ها نیز که برای شرکت در همه‌پرسی دعوت شده بودند درباره بیماری وی و دلایل انتقالش به یک بیمارستان در آلمان گفته نشد.

بعد از گذشت شش روز از انتقال عبدالمجید تبون به آلمان همچنان سوالاتی درباره انتقال رئیس‌جمهور برای معالجه در آنجا وجود دارد هرچند که تبون ۱۱ ژوئن به اصحاب رسانه گفت که الجزایر بهترین نظام بهداشتی در آفریقا را دارد.

هفته گذشته در بیانیه رسمی ریاست‌جمهوری الجزایر آمده بود که تبون بعد از مشخص شدن علائمی شبیه کرونا به بیمارستان منتقل شد. در بیانیه دوم تاکید شد که وی به بیمارستان نظامی عین النعجه منتقل شده است اما وضعیت جسمانی وی جای نگرانی ندارد. در بیانیه سوم اما اعلام شد که وی به آلمان اعزام شده است. در بیانیه چهارم نیز تاکید شد که وی درحال معالجه است.

در این گزارش آمده است: به رغم اینکه به الجزایری‌ها اطمینان داده شده، اما این مسئله وضعیت عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور سابق را یادآور می‌شود که در سال‌های اخیر حکمرانی وی درباره وضعیت جسمانی‌اش هیچ‌گونه اطلاعاتی داده نمی‌شد.

در این گزارش به نقل از یک کارمند دولتی آمده است، در الجزایر زمانی که مسئله درباره وضعیت جسمانی یک رئیس‌جمهور است، همه ساکت می‌شوند. حتی می‌توانیم به زمان هواری بومدین، از روسای جمهور پیشین الجزایر در سال ۱۹۷۸ برگردیم. ما هنوز نفهمیدیم از چه بیماری رنج می‌برد.

در این گزارش به نقل از یک الجزایری به نام لمیاء آمده است، تاکنون چرا شورای قانون اساسی افکار عمومی را درباره بیماری تبون آگاه نکرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.