انتخابات آمریکا بر بازار مسکن چه تاثیری می‌گذارد؟

پس از انتخاب ترامپ در اولین ماه قیمت مسکن به میزان ۱.۴ درصد متورم شد، نرخ تورم ماهانه در آن مقطع ۸ دهم درصد بود. جالب این که نرخ تورم نقطه ای در بازار مسکن دقیقا معادل نرخ تورم نقطه ای مسکن در دی ۹۵ بود؛ اما اگر بازه مقایسه کمی طولانی تر شود و رفتار بازار مسکن در فروردین و اردبیهشت سال بعد مقایسه شود اوضاع کمی متفاوت می‌شود. در فروردین نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن در مقایسه با اسفند منفی بوده و قیمت اسمی مسکن کاهش داشته است. این در حالی است که نرخ تورم مصرف کننده در فروردین ۱.۱ درصد مثبت بوده بوده است.

اما اوضاع در اردبیهشت کاملا متفاوت بوده است در این ماه نرخ تورم ماهانه مسکن 3.7 درصد برآورده شده درحالی‌که شاخص تورم مصرف کننده اردبیهشت 2 دهم درصد بوده است.

از این رو اولین رویارویی بازار مسکن با پدیده ترامپ الگوی رفتاری سرراستی را نشان نمی دهد. گرچه ادامه این روند مقایسه ای نشان می دهد هر چه در بازارهای دیگر تلاطم زیادتر شده است مسکن نیز پر نوسان تر شده و در خرداد 97 رشد ماهانه قیمت 9 درصد بوده است که در مقایسه با نرخ رشد شاخص تورم 1.5 برابر بیشتر بوده است. با توجه به ابهام در روند آماری این سئوال در گفت‌وگو با کارشناسان به اشتراک گذاشته شده است.پویا ناظران اقتصاددان با اشاره به نقش تعیین‌کننده متغیرهای اقتصادی تأکید دارد روند رشد نقدینگی اگر مدیریت نشود با هر دولتی که در آمریکا بر سرکار آید احتمال تلاطم در بازارها وجود دارد.

البته برخی مدافعان این نظریه از زاویه دیگری نیز این اثرگذاری را صفر تصور می‌کنند. برای نمونه بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن به ایسنا گفته است ایالات‌متحده از جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دچار بحران شده و ترامپ یا بایدن هرکدام که به کاخ سفید راه پیدا کنند، به‌قدری درگیر چالش‌های داخلی آمریکا می‌شوند که مجالی برای موضوعات فردی مثل تحریم دیگر کشورها پیدا نمی‌کنند.

02

 

متن کامل این گزارش را می‌توانید با تیتر «بازار مسکن پس از انتخاب بایدن یا ترامپ» در اقتصادنیوز بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.