قالیباف: اتکای بودجه به نفت، شرّ مطلق و تکیه بر باد است

دستور کار این جلسه به شرح زیر است:

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور

- بررسی گزارش صنایع و معادن در مورد طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار

- بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد بررسی کیفیت تأمین و توزیع نهاده‌های دامی

- بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور

- گزارش شور دوم کمیسیون امور داخلی‌کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران

- گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شرکت‌های خودروسازی در خصوص کیفیت و قیمت خودرو

- گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

- گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه موافقتنامه انتقال محکومین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه

- تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

اتکای بودجه به نفت شرّ مطلق و تکیه بر باد است

همچنین محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: اصلاح بودجه به نفع مردم کاری است که باید در بلندمدت انجام شود.

وی تأکید کرد: بودجه عادلانه می‌تواند اقتصاد کشور را قوی کند و باید تلاش کنیم که برخی از محورهای اصلی ساختار بودجه را عملیاتی کنیم و از همین امسال مقدمات اصلاح نهایی بودجه آغاز شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آنچه در نهایت باید به طور واقعی به آن توجه کنیم، عدم اتکا به نفت است که این مسئله همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است چرا که اتکای بودجه به نفت، شرّ مطلق و تکیه بر باد است.

* مجلس و دولتی که هماهنگ با یکدیگر بتوانند به طور عملی عدم اتکای به نفت را اجرا کنند، خدمتی بی‌نظیر به نسل‌های آینده خواهند کرد و نفت را به جای مصرف عمومی و رفع مایحتاج بودجه‌ای، به بخش‌های توسعه‌ای منتقل می‌کنند.

* امیدوارم دولت برای پیش بردن این هدف مهم و سرنوشت‌ساز، اراده لازم و کافی را در مدت پیش‌رو به خرج دهد و ما تلاش خواهیم کرد در همین لایحه، فشار کسری بودجه به عنوان اُم‌المصائب اقتصادی و خلق نقدینگی و تورم را کاهش دهیم که این هدف با نقش دادن بیشتر به مردم، برداشتن موانع تولید و کسب و کار و اصلاح ساختار بودجه‌ریزی ممکن خواهد شد و ابداً دور از ذهن نیست.

* بودجه در مجلس با هدف رفع برخی اشکالات ساختاری در خصوص ساختار بودجه و مباحث مالیاتی بررسی خواهد شد و نظارت دقیق بر نظم مالی به ویژه در بخش مصارف بودجه و توجه به واقعی بودن و پایدار بودن منابع بودجه، از دیگر موارد اصلی مد نظر مجلس خواهد بود تا برخی ریخت و پاش‌ها و بی‌نظمی‌های بودجه‌ای سر و سامان بگیرد و نگرانی مردم در این خصوص کاهش پیدا کند.

* مردمی کردن اقتصاد و کوچک کردن دولت به نفع مردم و افزایش نقش مردم در اداره اقتصاد کشور، از دیگر اولویت‌های مجلس شورای اسلامی است و با افزایش نقش مردم در اقتصاد کشور، قوی شدن تک‌تک آنها محقق خواهد شد و این مسئله به قوی شدن کشور منجر می‌شود. ما ایران قوی نخواهیم داشت؛ مگر آنکه هدفمان قوی کردن مردم باشد.

* پیش از این مجلس شورای اسلامی بررسی بودجه شرکت‌های دولتی را که به مجلس تقدیم شد، آغاز کرده و این نیز بخش مهمی از روند بررسی لایحه بودجه خواهد بود و یکی دیگر از موارد مورد توجه ما در بررسی لایحه بودجه، توجه به اقشار ضعیف خواهد بود و تلاش می‌کنیم که برخی از خسارت‌هایی را که به واسطه کرونا و شرایط خاص اقتصادی به وجود آمده است را جبران کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.