چین و آمریکا؛ بزرگترین بدهکاران جهان

موسسه رتبه بندی اس اند پی ۵۰۰ در تحلیلی پیش بینی کرد تا پایان امسال مجموع حجم بدهی جهانی از ۲۰۰ تریلیون دلار عبور کند که این مقدار حدود ۲۶۵ درصد بیشتر از مجموع حجم تولید ناخالص داخلی جهان است. شیوع کرونا در جهان از یک طرف و کاهش شدید فعالیت های اقتصادی از سوی دیگر باعث شده است حجم بدهی ها با سرعت بسیار زیادی رو به افزایش باشد. 

موسسه رتبه بندی اس اند پی در ادامه گزارش خود، کرونا را بحرانی جدی برای اقتصاد جهانی دانسته و افزوده است: مدیریت بدهی و توان مالی باید به اولویت اصلی کسب وکارها تبدیل شود اما هنوز زود است که انتظار وقوع یک بحران بدهی نظیر آن چه سال ۲۰۰۹ رخ داد داشته باشیم. در مقایسه با سال قبل اکنون جهان ۱۴ درصد بیشتر بدهکار شده است و اگر روند توسعه واکسن با سرعت بیشتری دنبال پیدا نکند وضعیت بدهی ها از این هم بدتر خواهد شد چرا که با قرار داشتن نرخ بهره در سطح بسیار پایین فعلی موجب می شود شرکت ها بیش از پیش دست به استقراض بزنند. 

به نوشته اس اند پی، حتی پس از پایان کرونا نیز روند صعودی بدهی ادامه پیدا خواهد کرد. 

پیش از این نیز موسسه مالی بین‌الملل که یکی از زیرمجموعه های بانک جهانی محسوب می شود، اعلام کرده بود تنها در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میزان بدهی جهانی شامل بدهی دولت‌ها، شرکتها و اشخاص حقیقی ۹ تریلیون دلار افزایش داشته است.

دلار کماکان محبوب ترین ارز خارجی مورد تقاضا برای دریافت وام باقی مانده است و ۸۵ درصد وام های خارجی جدید بر حسب دلار دریافت شده اند.

آمریکا و چین کشورهایی هستند که بیش‌تر از هر کشور دیگری در جهان بدهی دارند؛ به گونه ای که ۶۰ درصد کل بدهی‌های جهان مربوط به این دو کشور است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.