سه عامل بدبینی کسب و کارها در میانه پاییز

براساس گزارش شاخص مدیران خرید، شاخص «مقدار تولید محصولات» در آبان (۴۷.۹۴) با افت نسبتا محسوسی نسبت به ماه قبل (۵۲.۱۶) روبرو بوده‌ است و این به دلیل کاهش شدید تقاضا و میزان سفارشات جدید مشتریان نسبت به ماه قبل بوده است و کاهش در میزان فروش محصولات تولید شده (۴۳.۰۳) را نیز به دنبال داشته است. همچنین کمبود نقدینگی جهت تأمین مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان که طی ماه‌های اخیر همواره وجود داشته به همراه کاهش تقاضا باعث رکود در تولید شده است.

شاخص «میزان سفارشات جدید مشتریان» تیز در آبان ماه (۴۴.۰۲) نسبت به ماه قبل (۵۵.۴۲) با افت قابل‌توجهی روبرو بوده است این کاهش به دلیل تبعات ناشی از تعطیلی و محدودیت‌های بیشتر ناشی از کووید ۱۹ و همچنین انتظارات مشتریان نسبت به کاهش قیمت‌ها در ماه‌های آتی بوده است.

میزان «موجودی مواد اولیه خریداری شده» در آبان (۴۲.۴۹) نیز همچنان نسبت به ماه قبل کمتر گزارش شده است اما این روند کاهشی نسبت به مهرماه (۳۷.۴۶) با شدت کمتری بوده است که به نظر می‌رسد افزایش ترخیص مواد اولیه از گمرکات کشور در آن مؤثر بوده است.

اما در خصوص شاخص «قیمت خرید مواد اولیه» در آبان (۷۹.۹۰) نسبت به مهرماه (۹۴.۸۲) شیب ملایم‌تری را در روند افزایش قیمت‌ها طی ۷ ماه گذشته نشان می‌دهد که این امر به دنبال تأثیر کاهش نرخ ارز اتفاق افتاده است. بنابر نظر فعالان اقتصادی طی ماه گذشته مواد اولیه خارجی با قیمت پایین‌تر تأمین شده است درحالی‌که قیمت خرید مواد اولیه داخلی همچنان افزایشی است. بر همین اساس شاخص قیمت فروش مواد اولیه در بخش صنعت (۶۲.۱۹) نیز کمترین مقدار افزایش را طی ۷ ماه اخیر داشته است.

شاخص انتظارات تولید در ماه آینده در بخش صنعت نیز (۵۱.۵۹) اگرچه نسبت به ماه قبل (۵۷.۶۳) کاهش در درصد خوش‌بینی فعالان اقتصادی را نشان می‌دهد اما همچنان اکثر فعالان اقتصادی امید به بهبود شرایط در آذرماه دارند.

متن کامل این گزارش را با تیتر «ترس صنعت گران از کاهش تورم» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.