نظر کارشناسان چین درباره تفاوت دیدگاه بایدن و ترامپ درباره برجام

تأییدیه جو بایدن توسط کالج انتخاباتی، راه او را برای سوگند به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (یکم بهمن ۱۳۹۹) روشن و هموار کرده است و در این میان یکی از مسایل مورد توجه ناظران چینی، نحوه برخورد رییس جمهوری آینده آمریکا با توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ است.

روزنامه گلوبال تایمز از ارگان های حزب حاکم چین در مطلبی آورده است که پیروزی بایدن به عنوان بازگشت ایالات متحده به صحنه جهانی و نشانه ای از پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است برجام از اهم مسایلی است که بایدن با آن مواجه است و به نظر می رسد که نگرش بایدن به عنوان معاون سابق دولت اوباما در مورد توافق هسته ای ایران بسیار متفاوت با دولت ترامپ است.

در تحلیل این نشریه آمده است: رئیس جمهوری منتخب دموکرات ها از نگرش اساسی دولت اوباما در خصوص روابط ایالات متحده و ایران پیروی می کند بایدن علناً اظهار کرده است که هنوز دیدگاه های قبلی را در مورد توافق هسته ای ایران دارد و اگر تهران به "پیروی دقیق از توافق هسته ای" بازگردد، واشنگتن دوباره به این توافق می پیوندد. تهران هم می گوید تنها در صورت لغو تحریم های واشنگتن مذاکره انجام خواهد شد.

«نیوسونگ» کارشناس مسایل خاورمیانه در چین بر این باور است که ایران یک منطق اساسی برای نگرش خود به بایدن دارد نخست اینکه چهره بین المللی خود را کاملا حفظ می کند و امیدوار است شرایط در دولت آینده آمریکا و در مناسبات دو کشور بهتر شود.

کارشناس موسسه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه بین المللی شانگهای چین ادامه داد: ایران هنوز اعتماد خود را به طور کامل در باره ایالات متحده احیا نکرده است اگرچه بایدن احتمال بازگشت آمریکا به برجام را مطرح کرده است ، اما هنوز نزدیک به یک ماه تا آغاز رسمی مسئولیت وی باقی مانده است در این برهه دولت ترامپ است که کماکان کنترل قاطعی بر سیاست ایالات متحده در قبال ایران دارد حتی ممکن است دست به اقدامات رادیکال تری در قبال تهران بزند.  

رسانه های چین از جمله خبرگزاری شینهوا نیز در همین ارتباط آورده است که معاملات ترامپ در منطقه کماکان نگران کننده است از جمله تلاش های آمریکا برای برقراری روابط رسمی کشورهای دیگر با اسراییل باعث شده است تا کشورها با حساسیت بیشتری مسایل را دنبال کنند و ایران هم هنوز نسبت به انگیزه ها،  راهبردها و اقدامات ترامپ قبل از پایان ریاست جمهوری وی تردید دارد.

«لی رویی» از دیگر ناظران مسایل خاورمیانه در موسسه مطالعات خاورمیانه در شرق چین بر این باور است که ایران هنوز در حال محاسبه میراث ترامپ برای دولت بایدن و جامعه آمریکا است. علی رغم شکست ترامپ در انتخاب،  تأثیر "ترامپیسم" بر ایالات متحده هنوز مشهود است این احتمال وجود دارد که پس از روی کار آمدن دولت بایدن، ترامپیسم بدون رئیس جمهور شدن ترامپ هم بتواند تا حدی بر سیاست خارجی بایدن تأثیر بگذارد.

با این وصف «نیوسونگ» معتقد است که بایدن هنوز هم فرصت هایی برای تغییر روند روابط ایران و آمریکا دارد دولت بایدن ظاهرا به دنبال تغییر مسیر یکجانبه گرایی و بازگشت به نظم جهانی چند جانبه است.

گلوبال تایمز چین از قول وی آورده است: روابط ایالات متحده با ایران در سال های اخیر بر اساس "صلح سرد" بنا شده است آمریکا کوشش زیادی کرد تا در دوران ترامپ، ایران را تحت فشار فزاینده و تحریم های سرسختانه قرار دهد اما به نظر می رسد که شرایط مصالحه بین دولت بایدن و ایران برای لغو تحریم ها وجود دارد.  

این روزنامه دولتی چین نوشته است: برایند دولت بایدن نشان دهنده بازگشت آمریکای سنتی است که شامل رفتارهای خردمندانه شخصی رئیس جمهوری، حفظ اعتبار جهانی ایالات متحده و احترام به نظام بین المللی است برخلاف دولت ترامپ که منحرف رفتار می کرد و عادت به قلدری داشت ، دولت بایدن پس از روی کار آمدن خود به دنبال احیای اعتبار آمریکا خواهد بود.  

آسیا تایمز شبکه خبری هنگ کنگی نیز در تحلیلی دیگر آورده است: اگر بایدن می خواهد شرایط را بهبود بخشد و راه را هموار سازد می تواند با چند دستور، تحریم ها علیه ایران را لغو کند.

این گزارش تاکید می کند که در چنین صورتی شرایط برای اجرای کامل برجام و عمل به تعهدات از سوی همه طرفین هموار می شود. دیگر اعضا بر خلاف آمریکا هنوز پشت میز گفت و گوها هستند و روزهای آینده برای بایدن اهمیت زیادی دارد او می تواند از فرصت ها برای الحاق به برجام استفاده کند و روش مصالحه اوباما را دنبال کند و از مسیر رویارویی خصمانه با ایران اجتناب کند.

کارشناسان چینی نظیر «نیوسونگ» می گویند با تغییر در شرایط فعلی و راهبردهای کنونی دولت آمریکا، بایدن می تواند به چارچوب اساسی توافق هسته ای برجام بازگردد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.