افزایش جرایم خشونت‌بار در آمریکا در دوران کرونا

همزمان با شیوع شدید کرونا در ایالات متحده آمریکا منابع خبری از افزایش معنادار موارد خشونت‌بار در این کشور خبر می‌دهند. 

وبگاه شبکه خبری الجزیره نوشته «اندرو اوری»، شهروند ساکن «دیترویت» در ایالت میشیگان می‌گوید همیشه سلاح قانونی‌ای که دارد را با خودش حمل می‌کند.

او می‌گوید: «من همیشه بیش از حد هوشیار هستم. به جاهای شلوغ نمی‌روم و اگر چیزی مشکوک به نظر برسد، به سرعت از آنجا دور می‌شوم.»

الجزیره نوشته در دیترویت، شیکاکو، نیویورک، فیلادلفیا، میشیگان و میلکواکی ۲۰۲۰ سالی مرگبار بوده و دلیل آن نه فقط شیوع بیماری همه‌گیر کرونا بلکه افزایش خشونت‌های مسلحانه بوده است. 

مسئولان و کارشناسان می‌گویند هیچ دلیل روشنی برای افزایش این خشونت‌ها وجود ندارد. آنها می‌گویند معضلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از کرونا، نفرت عمومی نسبت به پلیس بعد از قتل نژادپرستانه جورج فلوید و کمبود بی‌سابقه شغل و منابع در محله‌های فقیرتر عواملی هستند که در این آسیب اجتماعی دخیلند. 

دو سال پیش، تعداد موارد قتل در شهر دیترویت، ۲۶۱ مورد بود. در این شهر که بیشتر از ۶۷۲۰۰۰ نفر جمعیت ندارد، تعداد تیراندازی‌ها حول و حوش ۷۸۶ مورد بود. 

اما در حالی که تنها چند روز از سال ۲۰۲۰ باقی مانده بیش از ۳۰۰ مورد قتل در این شهر اتفاق افتاده و تیراندازی‌ها با بیش از ۵۰ درصد افزایش به ۱۱۲۴ مورد رسیده است. 

جیمز کریگ، رئیس اداره پلیس دیترویت می‌گوید: «فکر می‌کنم شیوع کووید-۱۹ اثرات هیجانی زیادی روی مردم در سراسر این کشور گذاشته.» 

وی اضافه کرد: «مردم درباره روش‌های حل و فصل مشاجره‌ها فکر نمی‌کنند. در هر مشاجره‌ای خواه بر سر مسائل خانوادگی باشد یا بر سر مواد مخدر، بدون تأمل دست به سلاح می‌برند.»

تنها در اواسط ماه دسامبر در یترویت حدود ۷۰۰۰ سلاح غیرقانونی ضبط شده است. ۵۵۰۰ نفر هم به دلیل حمل این سلاح‌ها دستگیر شه‌اند. سال گذشته ۲۷۹۷ نفر به همین دلیل دستگیر شدند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.