اوباما آگاهانه یک گروه وابسته به القاعده را تامین مالی کرد

به نقل از پایگاه نشنال ریویو، چاک گرسلی، رئیس جمهوری‌خواه کمیته مالی سنای آمریکا به تازگی با انتشار گزارشی به ذکر جزئیاتی از تحقیقات کارکنانش پرداخت که از فوریه ۲۰۱۹ درباره روابط میان ورلد ویژن و آژانس امداد اسلامی آغاز شد.

این تحقیقات نشان داد، آژانس ورلد ویژن مطلع نبود که آژانس امداد اسلامی از سال ۲۰۰۴ و بعد از انتقال حدود پنج میلیون دلار به گروه مکتب الخدمات که پیش از القاعده به دست اسامه بن لادن کنترل می‌شد، از سوی آمریکا تحریم شده است.

براساس این گزارش، این سهل‌انگاری حاصل بررسی‌های ناکافی بود.

چاک گرسلی در بیانیه‌ای گفت: ورلد ویژن برای کمک به مردم نیازمند در سراسر جهان کار می‌کند و این کاری قابل ستایش است. گرچه شاید نمی‌دانسته که این گروه در لیست تحریم‌هاست یا به دلیل وابستگی به تروریسم در این لیست قرار گرفته اما باید اینطور می‌بود. جهل و بی‌خبری نمی‌تواند بهانه باشد. تغییرات در فرایند بررسی ورلد ویژن می‌تواند اولین گام مناسب باشد و من برای ادامه این فرایند امیدوارم.

این تحقیقات بعد از انتشار مقاله‌ای در نشنال ریویو مورخ ژوئیه ۲۰۱۸ به جریان افتاد که در آن سم وستروپ، مدیر دیده‌بان اسلامی انجمن خاورمیانه جزئیاتی از یافته‌هایی را ارائه داد و مشخص شد که دولت اوباما اختصاص ۲۰۰ هزار دلار از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی به آژانس امداد اسلامی را تایید کرده است.

براساس نوشته وستروپ، مقام‌های دولتی آمریکا به طور ویژه اجازه اختصاص دست‌کم ۱۱۵ هزار دلار را پس از آن صادر کردند که متوجه شدند که آن یک سازمان تروریستی است.

براساس گزارش سنا، گروه ورلد ویژن در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۴ با ارائه درخواستی به آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا خواستار اجرای برنامه "احیای نیل آبی" شد. این برنامه پیشنهادی درصدد تامین امنیت غذایی، تجهیزات بهداشتی و خدمات درمانی به مناطقی بود که به شدت از درگیری در منطقه نیل آبی سودان آسیب دیده بودند.

آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا اعتبار ۷۲۳ هزار و ۴۰۵ دلاری برای این برنامه اعطا کرد. براساس این گزارش، یک ماه بعد، آژانس امداد اسلامی برای تامین خدمات بشردوستانه به بخش‌هایی از منطقه نیل آبی برای گروه ورلد ویژن موافقت کرد. این دو سازمان همچنین در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در چندین پروژه همکاری داشتند.  

گروه ورلد ویژن زمانی متوجه شد که آژانس امداد اسلامی تحت تحریم قرار دارد که یک گروه بشردوستانه غیردولتی در رابطه با همکاری با سازمان بین‌المللی برای مهاجران در یک پروژه بشردوستانه جداگانه در سودان گفت و گو کرد. این گروه بین‌المللی در راستای بررسی معمول درباره ورلد ویژن و شرکایش متوجه شد که آژانس امداد اسلامی تحت تحریم قرار دارد و برای اطمینان از این مساله به وزارت خزانه‌داری آمریکا اطلاع داد. پس از دریافت تاییدیه، سازمان بین‌المللی برای مهاجران از همکاری با ورلد ویژن امتناع کرد.

تیم حقوقی ورلد ویژن در سپتامبر ۲۰۱۴ از وضعیت تحریم این گروه مطلع شده و فورا تمام پرداخت‌ها به این سازمان را همزمان با انجام تحقیقات متوقف کردند. این گروه غیر دولتی ۱۹ نوامبر ۲۰۱۴ در نامه‌ای به وزارت خزانه‌داری و در شرایطی که آژانس امداد اسلامی تحریم بود، خواستند تا مجوز موقتی برای اتمام قرارداد موجود این سازمان دریافت کند.

دو ماه بعد، وزارت خزانه‌داری آمریکا با تایید تحریم بودن آژانس امداد اسلامی با درخواست ورلد ویژن مخالفت کرد و آن را مغایر سیاست این سازمان دانست. یک ماه بعد، ورلد ویژن دوباره درخواست خودش را مطرح کرد و خواست تا مجوز انتقال ۱۲۵ هزار دلار به آژانس امداد اسلامی بابت خدمات ارائه شده را دریافت کند تا با تبعات حقوقی آن و احتمال اخراج از سودان مواجه نشود.

در چهارم مه ۲۰۱۵ وزارت خارجه دولت اوباما به وزارت خزانه داری توصیه کرد تا با درخواست ورلد ویژن برای اعطای مجوز این تراکنش موافقت کند. یک روز پس از آن، وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز انتقال ۱۲۵ هزار دلار به آژانس امداد اسلامی را تایید کرد و در نامه‌ای به این سازمان غیر دولتی اطلاع داد که همکاری آن با آژانس امداد اسلامی نقض مقررات تحریم تروریسم جهانی است.

در گزارش سنا آمده است، این تحقیقات مدرکی دال بر اینکه گروه ورلد ویژن عامدانه به دنبال نقض تحریم‌های آمریکا از طریق شراکت با آژانس امداد اسلامی بوده باشد، پیدا نکرد. در این گزارش آمده است: ما همچنین مدرکی دال بر اینکه ورلد ویژن پیش از اطلاعیه وزارت خزانه‌داری می‌دانسته که آژانس امداد اسلامی تحریم است، پیدا نکردیم.

این گزارش تاکید کرد: با این حال، با توجه به مدارک، ما به این نتیجه رسیدیم که ورلد ویژن باید به درستی پیشینه آژانس امداد اسلامی را بررسی می‌کرد اما این کار را انجام نداد و موجب شده تا دلارهای مالیات‌دهندگان آمریکایی به سازمانی منتقل شوند که سابقه حمایت از سازمان تروریستی و ترویست‌هایی از جمله اسامه بن لادن را داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.