روایت همرزم شهید سلیمانی از شکست داعش

سردار محمدعلی حق بین در رویداد ملی - دانشجویی بزرگداشت سیدالشهدای مقاومت که تحت عنوان «سردار دل ها به روایت سردار فاتح نبل و الزهرا» از سوی معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان و با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان برگزار شد، با بیان اینکه تجربه های دفاع مقدس و جبهه مقاومت باید در اختیار نسل های امروز و آینده قرار گیرد، اظهار کرد: در نیم قرن اخیر شاهد تغییر و دگرگونی معادلات و رویکردهای دنیا از یک سمت به سمت دیگر هستیم که عامل اصلی این تغییر و تحولات انقلاب اسلامی ایران است.

وی با اشاره به اعمال زور و قدرت جهانخواران و استفاده از ابزار نظامی برای تاثیرگذاری در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و حتی نظامی طی قرن های گذشته، افزود: نظام سلطه با توان بالایی که در عرصه نظامی ایجاد کرده بود، می خواست در همه دولت ها نفوذ کند و بر ملت ها اثرگذار باشد و به راحتی با حرکت دادن نیروهای نظامی خود به این هدف می رسید.

مسئول اداره آموزش رزمی تخصصی معاونت آموزش کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با بیان اینکه جهانخواران به واسطه نفوذ خود در کشورها حتی رئیس جمهور عوض می کردند و قدرت نظامی خود را پشتیبان او قرار می دادند، گفت: به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هیمنه نظامی ابرقدرت های غربی کم کم رنگ باخت.

همرزم شهید سلیمانی، با اشاره به هزینه های سنگین نظام سلطه به ویژه آمریکای جهانخوار برای ایجاد ناوگان و تربیت و سازماندهی نیروهای نظامی در جای جای جهان، خاطرنشان کرد: بخشی از این ناوگان را نیروهای جوانی تشکیل می دانند که با وعده های اقتصادی همچون اقامت به عنوان نیروی نظامی آمریکا، از کشورهای خودشان به آمریکا هدایت می شدند. در واقع ابرقدرت ها برای فرار مغزهای علمی و نظامی زمینه سازی می کردند.

وی با بیان اینکه ابرقدرت ها کشورهای جهان سوم را گروگان گرفته بودند و از آنان به عنوان برده استفاده می کردند، یادآور شد: جهانخواران با توانمندی نظامی و اقتصادی خود علاوه بر نیروی کار، همه منابع و معادن کشورهای تحت سلطه را که می توانست به زندگی آنان رونق دهد و زمینه پیشرفت و ارتقای کشورشان را فراهم کند، به یغما می بردند.

توطئه های پیچیده غرب برای از پا درآوردن انقلاب اسلامی

حق بین، با اشاره به رضایت ظاهری مردم در دنیای غرب از امکانات و زیرساخت های این کشورها، ادامه داد: نظام سلطه با چپاول پول ملت های مظلوم، برای مردم خودشان زیرساخت های بهداشت و درمان ایجاد کردند و با بردن منابع و معادن آنان برای کشور خودشان آرامش و امنیت به ارمغان آوردند. در چنین شرایطی بود که شخصیت های علمی و سیاسی با سفر به کشورهای غربی، شیفته پیشرفت و توسعه غرب می شدند.

مسئول اداره آموزش رزمی تخصصی معاونت آموزش کل سپاه پاسداران، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران همه رشته های نظام سلطه برای چپاول دنیا را پنبه کرد، گفت: استکبار جهانی و در راس آن آمریکایی ها در عرصه نظامی با قدرت تمام به مقابله با انقلاب برخاستند و لذا در گام نخست اقدام به سازماندهی منافقین کردند.

وی با اشاره به توطئه های پیچیده غرب برای از پا درآوردن انقلاب اسلامی، عنوان کرد: هدایت و سازماندهی و تجهیز تسلیحاتی جوانان یک کشور علیه حاکمیت و مردم همان کشور کار بسیار سخت و پیچیده ای است که آمریکایی ها قدرت این کار را دارند. در نخستین سال های پیروزی انقلاب که درگیر منافقین و کومله و دموکرات بودیم، دشمن با تجاوز نظامی به مرزهای کشور به جنگ با انقلاب آمد، اما ارزش های متعالی انقلاب و وجود شخصیت های برجسته، معنوی و متفکر در راس نظام اسلامی، نقشه های دشمن را یکی پس از دیگری نقش بر آب کرد.

همرزم شهید سلیمانی، نقش معمار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری در خنثی سازی توطئه های دشمن را فوق العاده دانست و بیان کرد: انقلاب اسلامی محکوم به مقاومت در برابر دشمن در داخل مرزهایش بود و به دوردست ها نفوذ نداشتیم، اما امروز مرزهای ایران فراتر از جهان اسلام است و نفتکش های ما تا نزدیکی آب های آمریکا می رود.

وی اقدام ایران در توقیف نفتکش های انگلیس را طی ۲۰۰ سال اخیر بی سابقه دانست و اضافه کرد: زمانی که سربازان آمریکایی توسط عراق اسیر شدند، یک اجماع جهانی علیه این کشور شکل گرفت و صدام مجبور به آزاد کردن سربازان شد، اما امروز سربازان آمریکایی به دست سپاه ما اسیر می شوند و پیشرفته ترین پهباد آنان را که تنها دو نمونه از آن ساخته شده بود و می خواست میلیاردها دلار سود به همراه داشته باشد، ساقط می کنیم.

حق بین ، قدرتمندترین سلاح کشورها را نیروی انسانی دانست و متذکر شد: قدرت موشکی و پهبادها بعد از نیروی انسانی موجودیت پیدا می کنند و سایر ابزارهای نظامی دیگر اثرگذار و تصمیم ساز نیستند لذا مردم نباید از ناوگان هواپیمایی و ناوهای جنگی آمریکا که به سمت خلیج فارس حرکت می کنند بترسند، زیرا این ابزارها دیگر از دور خارج شده اند.

مسئول اداره آموزش رزمی تخصصی معاونت آموزش کل سپاه پاسداران، اثرگذاری یک شخصیت مانند حاج قاسم سلیمانی را نشان دهنده اهمیت قدرت انسان ها دانست و یادآور شد: جوانان باید بدانند که عرصه نفوذ و اثرگذاری ظاهری ابرقدرت ها تغییر کرده و اگر در گذشته آمریکا با حرکت دادن ناوگان خود بر کشورهای دیگر اثرگذار بود، امروز شخصیتی مانند سردار سلیمانی سرنوشت ساز است. به اذعان یکی از فرماندهان ارشد پنتاگون، ناوهای آمریکا در مقابل ایران آهن پاره هایی سرگردان در خلیج فارس و دریای عمان بیش نیستند.

امروز برای دنیای غرب دیگر سرباز وجود ندارد

وی جمهوری اسلامی ایران را یک قدرت در جبهه مقابل آمریکا دانست و تصریح کرد: عرصه های اقتصادی و اجتماعی هم بر معادلات قدرت اثرگذار هستند، اما این نیروی انسانی است که به قدرت نظامی و اقتصادی و حتی اجتماعی معنا می بخشد. امروز ساماندهی عرصه های اجتماعی نیز بر مولفه های قدرت اثرگذاری دارد و در ایام الله انقلاب مانند ۲۲ بهمن و روز قدس و حتی روزهای کرونایی شاهد این قدرت آفرینی هستیم. تاب آوری مردم زیر فشارهای اقتصادی نیز نشان دهنده اعتماد آنان به آینده انقلاب است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس، با اشاره به پیوند قدرت نظامی با عرصه اقتصادی در دنیا، اظهار کرد: اگر روزی ابرقدرت ها از ابزارهای نظامی برای تحمیل اراده خودشان بر دیگران استفاده می کردند، امروز ابزارهای نظامی از دو جهت در راس تصمیم گیری های جهانی قرار دارند، یعنی از یک جهت مستقیما قدرت نظامی را علیه طرف مقابل به کار می گیرند و از جهت دیگر، قدرت نظامی را به توانمندی اقتصادی تبدیل می کنند لذا باید بدانیم هیچ کشوری دوست واقعی ما نیست و اگر امروز تعدادی از کشورها پشت سر ایران یا در ردیف ایران قرار دارند، به واسطه گره خوردن منافع ما با منافع آنان است و در صورت قطع این منافع، دوستی نیز از بین می رود.

وی با بیان اینکه ایران باید پله های نردبان ابرقدرتی نظامی و اقتصادی را یکی پس از دیگری طی کند و بالا رود، گفت: امروز برای دنیای غرب دیگر سرباز وجود ندارد و ناوهای آمریکایی ها خالی از نیرو شده است؛ ناوهایی که روزگاری سربازان آفریقایی و آسیایی آرزوی خدمت در آن را داشتند دیگر رونق ندارد و کسی نمی خواهد به یگان های نظامی آمریکا خدمت کند.

حق بین، با اشاره به شباهت شکل گیری داعش با ساز و کار تجهیز و سازماندهی منافقین در اوایل انقلاب، ادامه داد: آمریکا زمانی که عرصه قدرت نظامی خود را خالی دید، عراق و سوریه را به عنوان مرکز جهان اسلام هدف توطئه های شوم خود قرار داد و با فریب، آموزش و سازماندهی افرادی از جنس خود مسلمانان، آنان را به خط مقدم مبارزه با مردم مظلوم آورد.

مسئول اداره آموزش رزمی تخصصی معاونت آموزش کل سپاه پاسداران، از سردار سلیمانی به عنوان سیدالشهدای جبهه مقاومت یاد کرد و گفت: شهید سلیمانی هدایتگر نیروهای جبهه مقاومت بود و بار اصلی طراحی عملیات ها را بر دوش داشت، زیرا دشمن را کاملا می شناخت و بهتر از همه می توانست در عرصه و میدان عمل کند. در واقع شهید سلیمانی علاوه بر طراحی، سازماندهی و هدایت عملیات ها، مردم منطقه را به هم پیوند زد.

همرزم شهید سلیمانی، این مرد بزرگ را طراح اصلی وحدت و انسجام مسلمان عراق و سوریه دانست و خاطرنشان کرد: حدود ۹ سال از جنگ سوریه می گذرد؛ جنگی که با طراحی دشمن از شهرهای این کشور آغاز و چندی نگذشت که تبدیل به درگیری مسلحانه شد.

حق بین، با بیان اینکه نیروهای معارض داعش و النصره ۸۰ درصد خاک سوریه را تصرف و درگیری های مسلحانه را به جنگ نظامی داخلی تبدیل کردند، متذکر شد: با شروع جنگ، ارتش سوریه قادر به ساماندهی خودش نبود و فرودگاه بین المللی سوریه در آستانه سقوط قرار گرفت، اما فردی مانند سردار سلیمانی با همراهی رزمندگان مقاومت به ارتش سوریه ساماندهی داد و از داخل شهر بزرگ دمشق مبارزه را آغاز کرد.

نقش فرماندهی سردار سلیمانی در عملیات آزادسازی نبل و الزهرا

وی جنگ سوریه را مملو از شاهکارهای بزرگ نظامی جبهه مقاومت علیه داعشی ها دانست و تصریح کرد: در ابتدا نیروی نظامی ایران به صورت مستشاری در کنار سربازان سوری برای طراحی عملیات های کوچک قرار گرفتند، اما رفته رفته این نقش آفرینی به طراحی عملیات های بزرگ همچون آزادسازی بوکمال منجر شد.

مسئول اداره آموزش رزمی تخصصی معاونت آموزش کل سپاه پاسداران، با اشاره به محاصره دو شهر ۷۰ هزار نفری نبل و الزهرا توسط داعش، عنوان کرد: نیروهای داعش با آموزش های نظامی و امکانات تسلیحاتی که غرب در اختیارشان قرار داده بود، ورودی های این دو شهر را بسته بودند و جنایت های وحشیانه زیادی نظیر سر بریدن انسان های بی گناه انجام می دادند، اما غیرت دینی و شیعی مردم نبل و الزهرا اجازه نمی داد که خودشان را تسلیم داعش کنند و لذا چهار سال در محاصره بودند.

وی طراحی عملیات آزادسازی دو شهر نبل و الزهرا را بسیار سخت و پیچیده دانست که همچنان جزو اسرار نظامی است و اظهار کرد: در شب ۱۲ بهمن ماه سال ۹۴ بود که عملیات آزادسازی نبل و الزهرا را با محوریت رزمندگان گیلانی همچون شهید حامد کوچک زاده و جهانگیر جعفری نیا آغاز کردیم و خط محاصره را شکستیم.

حق بین، با بیان اینکه داعش با پول کشورهای عربی و مستشاری نظامی غربی ها قدرت پیدا کرده بود، گفت: شکستن خط محاصره این دو شهر محال بود، اما با تقدیم شهدای مدافع حرم در صبح ۱۵ بهمن ماه ۹۴ وارد نبل و الزهرا شدیم و مردم با کمال ناباوری از این پیروزی اشک شوق می ریختند.

این فرمانده جبهه مقاومت، با اشاره به نقش فرماندهی سردار سلیمانی در عملیات آزادسازی نبل و الزهرا، خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی تعبیر «فاتحان خیبر» را برای رزمندگان گیلانی جبهه مقاومت به کار برد که بسیار مایه افتخار است.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی شخصیتی خاکی و دوست داشتنی داشت، افزود: حاج قاسم علاوه بر اینکه یک فرمانده مقتدر در عرصه نظامی بود، اعتنایی به پست و مقام دنیایی نمی کرد و نحوه برخوردش با بزرگ و کوچک پیر و جوان یکسان بود و در برابر همگان افتادگی داشت.

حق بین، سردار سلیمانی را انسانی هوشیار دانست که اهل صف بندی های سیاسی و جناحی نبود و تصریح کرد: شهید سلیمانی همه جوانان کشور را فرزند خود می دانست و به همگان عشق می ورزید. امروز دشمن با چندین هزار شبکه ماهواره ای و مجازی به جوانان ما حمله ور شده تا آنان را به سمت خود هدایت کند لذا ما باید هنر داشته باشیم و با زبان و اخلاق سردار سلیمانی جوانان را به سمت خودمان جذب کنیم.

مسئول اداره آموزش رزمی تخصصی معاونت آموزش کل سپاه پاسداران، قدرت سردار سلیمانی را در منش او دانست و یادآور شد: این شهید بزرگوار خودش را به خدا متصل کرده و از خواسته های دنیایی گذشته بود تا بتواند به دین و مردم خدمت کند لذا شاهد ابراز عشق و ارادت مردم نسبت به این شخصیت والا هستیم.

داعش؛ ساخته و پرداخته دنیای غرب برای زدن ریشه انقلاب

وی با بیان اینکه شهیده «نرجس خانعلی زاده»، نخستین شهید عرصه سلامت کشور به عشق سردار سلیمانی اقدام به مداوای داوطلبانه بیماران کرونایی کرد، یادآور شد: سردار سلیمانی همواره در خط مقدم بود و رزمندگان را با خود همراه می کرد.

همرزم شهید سلیمانی، با اشاره به وجود سربازان مخلص ولایت در عرصه های مختلف کشور، خاطرنشان کرد: نه تنها در عرصه نظامی سربازان زیادی همچون سردار سلیمانی داریم، بلکه سلیمانی های ما در عرصه های فرهنگ و سیاسی و اقتصادی نیز در خط مقدم هستند لذا باید به ساختن انسان هایی از جنس سردار سلیمانی و در تراز انقلاب در همه عرصه ها بپردازیم.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی بعد از جنگ هشت ساله، با حضور در جبهه مقاومت نقشه های دشمن علیه جمهوری اسلامی را غیر عملیاتی کرد، ادامه داد: ایشان با وجود همه کارهای بزرگی که انجام داده بود، در برابر مردم سر زیر بود؛ مانند یک دانش آموز در پیشگاه معلم.

حق بین، با اشاره به سخنان قاطع سردار سلیمانی در اربعین شهید «مرتضی حسین پور شلمانی»، یکی از فرماندهان گیلانی جبهه مقاومت سوریه مبنی بر پایان داعش تا سه ماه آینده، اضافه کرد: ما داعش را می شناختیم، زیرا با آنان جنگیده و بی رحمی آنان را لمس کرده بودیم، اما شهید سلیمانی شناخت بیشتری نسبت به دشمن داشت. این در حالی است که با معادلات مادی و ظاهری، می بایست در مقابل داعش صد درصد شکست می خوردیم، اما با طراحی درستی که سردار سلیمانی داشت، صد درصد پیروز شدیم.

وی داعش را ساخته و پرداخته دنیای غرب برای زدن ریشه انقلاب دانست و عنوان کرد: زور و توان و پول و ابزار و سلاح نظام سلطه پشتیبان داعش بود و آنان نسبت به جغرافیای منطقه آشنایی کامل داشتند، اما سربازان عراقی و سوری از چنین امکاناتی برخوردار نبودند.

مسئول اداره آموزش رزمی تخصصی معاونت آموزش کل سپاه پاسداران، با بیان اینکه دشمن هنوز در حال طراحی علیه انقلاب است، خاطرنشان کرد: امروز ما باید تفرقه و اختلاف را کنار بگذاریم و پشت به پشت هم بمانیم و دشمن را بشناسیم و توانمندی های خودمان را در قالب وحدت جمع کنیم تا سلیمانی های رهبری معرفی شوند، اما اگر جای وحدت تفرقه باشد، سربازانی همچون شهید سلیمانی نخواهیم داشت.

حق بین، بزرگترین هنر سردار سلیمانی را متحد کردن جبهه مقاومت ایران و عراق و سوریه دانست و اظهار کرد: رزمندگان ایرانی و عراقی و سوری در یک صف واحد با دشمنان جنگدیدند و در کنار هم شهید شدند؛ وحدتی که بسیاری از سیاسیون نتوانستند آن را ایجاد کنند.

در این گفت‌وگوی صمیمانه کتاب «گیل‌مانا؛ روایت سردار محمدعلی حق‌بین از هشت سال دفاع مقدس» نوشته سیده نساء هاشمیان نیز معرفی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.