آمادگی قطر برای میانجیگری بین عربستان و ترکیه

به گزارش القدس العربی، «مطلق القحطانی» نماینده ویژه وزیر امور خارجه قطر در امور مبارزه با تروریسم و میانجیگری در حل و فصل منازعات، آمادگی قطر برای میانجیگری میان آنکارا و ریاض را اعلام کرد.

مطلق القحطانی این مسئله را در همایشی تحت عنوان «سیاست و تجربه قطر در میانجیگری و حل منازعات» که از سوی موسسه تحصیلات تکمیلی دوحه برگزار شد، اعلام کرد.

این مقام قطری در پاسخ به پرسشی درباره آمادگی قطر برای میانجیگری و کاهش تنش میان ترکیه و عربستان و نیز میان عربستان و ایران تاکید کرد : این موضوع به اصل موافقت به عنوان یک اصل مهم در روابط بین‌الملل مربوط می‌شود و اگر این دو کشور بپذیرند که قطر در این میانجیگری نقشی داشته باشد، انجام این کاری امکان پذیر است.

وی در ادامه افزود: روابط دوستانه میان کشورها به ویژه میان کشورهای اصلی مانند عربستان، ترکیه و ایران به نفع همه است.

اختلافاتی میان ترکیه و عربستان در برخی پرونده‌ها از جمله ترور « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه در اکتبر 2018 وجود دارد. ترور خاشقجی جنایتی است که افکار بین‌المللی را تکان داده و عربستان کلیه اتهام‌ها علیه « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را انکار کرده درحالی‌که محمد بن سلمان دستور قتل وی را صادر کرده بود.

اما در خصوص ایران برخی کشورهای خلیج فارس به رهبری عربستان این کشور را متهم به دخالت در امور منطقه می‌دانند درحالی‌که ایران به روابط خوب با همسایگانش متعهد است.

القحطانی در این همایش تاکید کرد: قطر نقش بزرگی را در زمینه روابط دیپلماتیک میان آمریکا و ترکیه برای کاهش تنش میان آنکارا و واشنگتن ایفا کرده است.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌ان ترک» اعلام کرد که تیم انتقال قدرت «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به آنکارا پیامی داده مبنی بر اینکه به دنبال بهبود روابط دوجانبه است.

سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه گفت که اما سه مشکل اصلی هنوز محل اختلاف نظر بین واشنگتن و آنکارا است: حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کرد سوریه، بی‌تفاوتی نسبت به جنبش «فتح‌الله گولن» و تحریم فروش اف-35 به ترکیه.

روز سه‌شنبه هفته گذشته، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به دعوت «سلمان بن عبدالعزیز»‌ شاه سعودی در چهل و یکمین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در شهر «العلا» در عربستان سعودی شرکت کرد؛ نشستی که به اجلاس آشتی با قطر معروف شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.