افزایش موارد کرونا با شیب آهسته

حمید عمادی ضمن هشدار نسبت به برخی بازگشایی‌های عجولانه، گفت: به نظر من هنوز زود است که این بازگشایی‌ها اتفاق بیفتد؛ چراکه باعث می‌شود دوباره شاهد افزایش موارد بیماری باشیم.

وی با اشاره به اعلام آموزش و پرورش مبنی بر حضور دانش آموزان پایه اول و دوم در مدارس، افزود: بازگشایی تالارها و دادن اجازه فعالیت به برخی مراکز تجمعی، مجددا زمینه را برای افزایش موارد بیماری فراهم می‌کند. به هر حال زمانیکه یک مراسم عروسی برگزار می‌شود، مگر ممکن است که افراد در تمام ساعات مراسم ماسک داشته باشند. به هر حل دور یک میز می‌نشینند، می‌خواهند شام بخورند، میوه یا شیرینی بخورند و در این شرایط ماسک‌شان را برمی‌دارند. همین موضوع می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری شود.

عمادی با بیان اینکه چنین بازگشایی‌های زودهنگامی به معنای سهل‌انگاری و عادی‌انگاری، است، ادامه داد: این اقدامات می‌تواند منجر به موج دیگری از بیماری شود. باید توجه کرد که کووید-۱۹ تعارف ندارد. به هر حال اینکه بخواهیم، تالارهای عروسی، باشگاه‌های ورزشی و... را باز کنیم، آسیب‌زاست و منجر به افزایش موارد ابتلا به کرونا می‌شوند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، گفت: به نظر می‌رسد کمی زود اقدام به بازگشایی‌ها شد. در حالی این اتفاق می‌افتد که همه تاکید می‌کنند که هنوز اوضاع بیماری در کشور، ثابت و پایدار نبوده و با وضعیت شکننده‌ای مواجه هستیم. با یک شیب بسیار آهسته بیماران دارند افزایش پیدا می‌کنند.

عمادی گفت: در حال حاضر شاهدیم که با شیب بسیار ملایمی موارد بیماری مقداری در حال افزایش است. البته نمی‌خواهم نگرانی ایجاد شود، اما متاسفانه به تدریج مقداری موارد بیماری در حال افزایش است.از طرفی برخی از مردم هم رعایت نمی‌کنند. البته می‌دانیم که مردم هم خسته شدند و مردم، اصناف و کسبه هم می‌خواهند زندگی‌شان را بگذرانند، اما به هر حال باید توجه کرد که با بازگشایی‌های زودهنگام احتمال افزایش موارد بیماری اجتناب‌ناپذیر است.

وی درباره وضعیت شیوع و شدت کرونای جهش‌یافته که در انگلیس دچار جهش شد بر روی کودکان و سنین پایین، گفت:  طبق بررسی‌هایی که انجام شده، کرونای جهش یافته کودکان و افراد در سنین پایین‌تر را بیش از کرونای معمول درگیر می‌کند.

عمادی در زمینه تاثیر واکسن بر روی کودکان نیز گفت: از آنجایی که تاکنون در کرونا، گرفتاری اطفال زیاد و وضعیت ابتلایشان جدی نبوده است، فعلا تمام برنامه‌های واکسیناسیون، بر روی افراد بالای ۱۸ سال است. زیرا معمولا کرونا در افراد زیر ۱۸ سال در حد یک سرماخوردگی است. درنتیجه تاکنون برنامه‌ریزی برای افراد زیر ۱۸ سال نشده است.

وی گفت: البته اگر بیماری جهشی پیدا کند و سنین پایین‌تر را بیشتر و شدیدتر درگیر کند، در آینده پوشش واکسیناسیون را بیشتر می‌کنند، اما فعلا برنامه‌های واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۱۸ سال است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.