انتقال تسلیحات سنگین اتیوپی به مرزهای سودان

به گزارش سایت «سودان تریبون»، منابع اعلام کردند، شبه نظامیان اتیوپی همچنان بر ۹ روستای اطراف منطقه «برکة نورین» در مساحت ۵۰ هزار فدان (واحد شمارش قدیمی مساحت و هر فدان معادل ۴۲۰۰ متر مربع) سیطره دارند.

منابع همچنین اعلام کردند، در جریان درگیری‌های ماه نوامبر و دسامبر گذشته، نیروهای ارتش سودان از رود عطبرة واقع در «برکة نورین» در مسافت هفت کیلومتری عبور کردند و در مسافت ۱۸ کیلومتری مرزهای با اتیوپی باقی ماندند.

منابع مذکور پیش‌بینی کردند که این مناطق شاهد درگیری‌های میان ارتش سودان و اتیوپی است.

منابع اعلام کردند، اتیوپیایی‌ها همچنان بر شش مرکز کارگران کشاورز از جمله مرکز «الللی» بزرگترین مرکز شبه نظامیان اتیوپی سیطره دارند و این مرکز شامل یک هتل و بزرگترین مزارع منطقه أمهره است، این در حالی است که ارتش سودان پنج مرکز را از حضور اتیوپی پاکسازی کرده است.

ارتش سودان در دو منطقه «ود عاروض» و «ود کولی» در حال ساخت دو پل روی رود عطبرة است که «الفشقة» را از اراضی سودان جدا می‌کند.

پیشتر عبدالله البشیر احمد الصادق، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش سودان در جریان سخنرانی خود در ایالت «القضارف» واقع در مرز با اتیوپی خاطرنشان کرد: ما به دنبال جنگ با همسایگان (اشاره به اتیوپی) نبودیم، اما مرزهایی داریم که سال‌های سال به عنوان اراضی سودان شناخته شده است.

عبدالله البشیر همچنین تصریح کرد: ما هرگز در برابر کشتار زنان و کودکان صبور نخواهیم بود. ما اراضی داریم که اتیوپی دست بر آن گذاشته است و ما برای بازپس‌گیری آن تلاش خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: سودان به زمین و منابع طبیعی سایرین، چشم طمع ندوخته و خودش امکانات و قابلیت‌های زیادی در اختیار دارد که ما تلاش می‌کنیم آنها را بازگردانیم و در راستای خدمت به این کشور استفاده کنیم.

در همین راستا، منابع آمریکایی اعلام کردند، اتیوپی به مرزهای با سودان تسلیحات سنگین منتقل کرده است و دیپلمات‌های خارجی که خواستند هویتشان فاش نشود، تاکید کردند که ارتش اتیوپی تسلیحاتی از جمله تانک‌ها و آتش بار ضد هوایی در منطقه مرزی با سودان در دو هفته اخیر مستقر کرده است.

منابع مذکور به نقل از تحلیلگران و دیپلمات‌ها اعلام کردند، آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی در معرض فشار سیاستمداران در دولتش برای صرف‌نظر نکردن از درگیری مرزی قرار دارد از جمله آنها معاون نخست وزیر و وزیر خارجه است.

این منابع گزارش دادند، سخنگوی نخست وزیر اتیوپی درخواست خبرگزاری بلومبرگ در خصوص ارایه اطلاعات لازم در خصوص انتقال تسلیحات سنگین به مرزهای با سودان را به وزارت خارجه ارجاع داد.

منابع اعلام کردند، دینا مفتی، سخنگوی وزارت خارجه هنوز به تلفن همراه خود در این خصوص پاسخ نداده است.

مرزهای دو کشور سودان و اتیوپی در گذشته شاهد تنش‌های نظامی شدیدی بودند که با حمله مسلحانه به گروهی از نیروهای ارتش سودان مستقر در کوه طوریه در اواسط دسامبر ۲۰۲۰ شدت گرفت.

عمر قمرالدین، وزیر خارجه سودان ۳۱ دسامبر گذشته کنترل ارتش این کشور بر تمامی مناطق هم‌مرز خود با اتیوپی از جمله منطقه الفشقه را اعلام کرد.

خارطوم بر این باور است که شبه‌نظامیان اتیوپیایی کنترل زمین‌های کشاورزان سودانی در منطقه الفشقه را پس از بیرون راندن آنها با زور اسلحه به دست گرفته‌اند، همچنین سودان ارتش اتیوپی را به حمایت از این گروه‌ها متهم کرد اما آدیس آبابا این مساله را تکذیب و تاکید کرد که آنها گروه‌های غیرقانونی هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.