نگرانی سازمان ملل از اوضاع انسانی وخیم در جمهوری آفریقای مرکزی

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، "استفان دوجاریک"، سخنگوی سازمان ملل گفت: از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود ۲.۳ میلیون تن در حال حاضر به غذا احتیاج داشته باشند، این شرایط وخیم در حال شکل‌گیری است و ارزیابی‌های سریع آمار هشداردهنده‌ای را از سوءتغذیه شدید در بین افرادی که به تازگی آواره و بی خانمان شده‌اند، نشان می‌دهند.

سازمان ملل روز جمعه گزارش داد، ۲۰۰ هزار تن در عرض کمتر از دو ماه از خانه‌های خود در کشور جمهوری آفریقای مرکزی فرار کرده‌اند و در داخل یا خارج از این کشور آشوب‌زده آواره و بی‌خانمان شده‌اند.

دوجاریک گفت: به گفته مقامات محلی، ۹۲ هزار آواره از جمهوری آفریقای مرکزی خود را به کنگو رسانده‌اند و بیش از ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن به کامرون، چاد و جمهوری کنگو فرار کرده‌اند و انتظار می‌رود تعداد این افراد بیشتر شود.

"فرانسوا بوزیزه"، رئیس جمهوری سابق جمهوری آفریقای مرکزی و متحدانش به تحریک خشونت‌های اخیر متهم شده‌اند؛ خشونت‌هایی که پس از رد کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری دسامبر ۲۰۲۰ از سوی دادگاه عالی این کشور به راه افتاده است.

"فوستن-آرکانژ توادرا" برای بار دوم موفق شد تا در انتخابات ریاست جمهوری جمهوری آفریقای مرکزی در دسامبر ۲۰۲۰ با کسب ۵۳ درصد از آرا پیروز شود اما وی همچنان با مخالفت‌هایی از سوی نیروهای وابسته به بوزیزه رو به روست.

۱۳ ژانویه سال جاری میلادی شورشیان به حومه‌های "بانگی"، پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی حمله کرده و جان دستکم دو نیروی حافظ صلح سازمان ملل را گرفتند و مسیرهای مهم دسترسی به پایتخت را مسدود کرده و باعث افزایش شدید قیمت مواد غذایی شدند. این حمله شورشیان جدی‌ترین تهدید برای بانگی از سال ۲۰۱۳ میلادی محسوب می‌شود.

دوجاریک گفت: یکی از علت‌های اصلی اوضاع وخیم انسانی کنونی میزان بالای ناامنی در جاده متصل به کامرون است؛ جایی که بیش از ۱۶۰۰ کامیون از جمله ۵۰۰ کامیون حامل کالاهای انسانی از اواسط دسامبر ۲۰۲۰ در مرز متوقف شده‌اند و باعث تعلیق واردات شده‌اند.

وی افزود: سازمان‌های بشردوست ارائه گزارش درباره توقف واردات کالاهای حیاتی و ضروری از جمله مواد غذایی و جعبه‌های کمک‌های اولیه را آغاز می‌کنند. بسته شدن این مسیر مهم همچنین باعث افزایش نگران‌کننده قیمت کالاهای اساسی از جمله آرد، روغن، گوشت و برنج بین ۷۵ درصد تا ۲۲۰ درصد شده است.

این سخنگو در ادامه گفت: این مساله بر چندین بازار در این کشور تاثیر می‌گذارد و ما همچنین شاهد تعطیلی برخی از این بازارها بوده‌ایم چرا که تجار دیگر قادر به وارد کردن کالاها نیستند.

دوجاریک تصریح کرد که سازمان ملل خواستار بودجه ۴۴۴.۷ میلیون دلاری برای کمک به ۱.۸۴ میلیون انسان در جمهوری آفریقای مرکزی در سال ۲۰۲۱ است.  

"بوریس چشیرکوف"، سخنگوی آژانس آوارگان سازمان ملل روز جمعه هشدار داد که ده‌ها هزار آواره از جمهوری آفریقای مرکزی با شرایط بسیار بد و وخیمی مواجه هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.