16 هزار میلیارد تومان کسری دولت تا پایان سال

در هفته سی و هشتم برگزاری حراج اوراق بدهی دولت ها هیچ بانکی سفارش خرید اوراق از بانک مرکزی را ثبت نکرد و تامین کسری بودجه دولت دراین هفته تنها بر دوش نهادهای سرمایه ای بوده است. این مبلع در حدود ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان بوده است.

پیرو اطلاعیه روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در خصوص برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی به اطلاع می‌رساند، طی برگزاری سی و هشتمین مرحله از این حراج، سفارشی از طرف بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای مالی ثبت نشد.

طی هفته گذشته، ۳.۴ هزار میلیارد ریال اوراق «اراد۶۵» با نرخ بازده تا سررسید ۲۱.۵ درصد و ۰.۲ هزار میلیارد ریال اوراق «اراد۷۰» با نرخ بازده تا سررسید ۲۰.۵ درصد در بورس و ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق «اراد۷۴» و «اراد۷۵» از طریق پذیره‌نویسی فروخته شد. بنابراین در مجموع، ۲۳.۶ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی دولتی طی هفته منتهی به ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خریداری شد.

این اطلاعیه نشان می‌دهد از آنجا که کسری بودجه دولت از این طریق ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بوده در مجموع ۳۸ هفته، ‌۱۰۹ هزار میلیارد تومان آن تامین شده و هنوز ۱۶ هزار میلیارد تومان تا پایان سال باقی مانده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.