واکنش واعظی به اظهارات محسن رضایی/ نگاه سیاسی به موضوع FATF وجود دارد

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، در حاشیه جلسه هیات دولت در رابطه با شرط لغو تحریم ها و اظهارات رییس جمهور در جلسه دولت گفت: مسئله برجام و لغو تحریم های ایران یک موضوع جدی است که ما در ایران دنبال می کنیم و بسیاری از کشورهای دوست و مختلف از جمله ۱+۵ هم آن را دنبال می کنند. طبیعی است هر که به خود اجازه می دهد، هر چه که درست است را بیان کند این به این معنا نیست که این اظهارات با ایران توافق شده باشد. زمانی که همه اینها نهایی شود اعلام می شود.

اهم اظهارات واعظی به نقل از برنا، فارس، تسنیم را می خوانید؛

*{ در مورد اظهارات محسن رضایی در مورد FATF }: غیر از ایران و کره شمالی بقیه کشورهای دنیا به چهارچوب پولشویی پایبند هستند و چهارچوب اولیه را رعایت می کنند. اگر حرف هایی که آقایون می زنند درست باشد اینگونه نبود که همه کشورهای دنیا به آن بپیوندند؛ نگاه سیاسی به این موضوع وجود دارد. بارها تاکید کردیم تصویب نشدن این دو لایحه که در مجلس تصویب شده و مدت طولانی در مجمع معطل مانده به مصلحت روابط بانکی ایران با دنیا نیست. با کشورهای دوست، چه تحریم باشیم چه نباشیم روابط بانکی جز ابزارهای اصلی روابط تجاری و اقتصادی ما با دنیا است. اگر روابط بانکی نباشد باید با صرافی ها کار شود، صرافی یعنی پول برای جابه جایی با امنیت کمتر و قیمت گران تر. امیدوارم مجمع یک تصمیم درست بگیرد و براساس آن تصمیم برای مردم بگوید چرا این تصمیم را گرفته است. به عنوان دولت اعتقاد داریم تصویب این دو لایحه لازم است و به روابط بانکی کمک می کند.

*{درباره پیشنهاد اخیر لاوروف وزیر خارجه روسیه در خصوص برداشته شدن گام‌های هماهنگ و همزمان از سوی ایران و آمریکا در برجام }: پیشنهاداتی که ارایه می‌شود به این معنا نیست که با ما هماهنگ شده است. این پیشنهادات در جهت هموار کردن راه است. قطعا اگر پیشنهادی نهایی شود اطلاع رسانی خواهد شد.

* این خیلی بد می‌شود اگر در دولت بعد این لوایح FATF تصویب شود. همانطور که کسانی که در دولت قبل خودشان پیشنهاد دهنده این لوایح بودند الان به مخالفان این لوایح تبدیل شده اند.

*{ر مورد طرح جدید مطرح شده از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه} روی این طرح دارد کار می شود.

*{ در مورد گزارش پرونده هواپیمای اوکراینی } این پرونده در قوه قضاییه است و من هم شنیدم عوامل آن را می‌خواهند معرفی کنند که دولت هم از این کار حمایت می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.