هشدار پمپئو درباره ازسرگیری مذاکرات با ایران

به گزارش شبکه i24 اسرائیل، «مایک پمپئو» وزیر خارجه پیشین ایالات متحده در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» بامداد پنج شنبه (به وقت تل آویو) در گفتگو با این شبکه اسرائیلی ضمن تمجید از سوابق حرفه‌ای خود برای پیشبرد سیاست کاخ سفید در منطقه خاورمیانه، به ویژه امضای توافقنامه صلح با اسرائیل موسوم به «توافقنامه‌های آبراهام» ابراز امیدواری کرد که جانشین وی [آنتونی بلینکن] نیز به فعالیتی که تیم وی آغاز کردند، ادامه دهد.

پمپئو در این گفتگو مدعی شد: «ما با کشورها در سراسر خاورمیانه، آفریقا، و همینطور کشورهای اسلامی در آسیا همکاری کردیم تا به اسرائیل و به این کشورها کمک کنیم که بر روی اختلاف‌هایی که داشتند پل بزنند و برای آنها روشن کنیم که چرا پیوستن به توافقنامه‌های آبراهام اقدام درستی است»؛ بطوری که آنها اکنون اسرائیل را به عنوان یک شریک مهم اقتصادی و امنیتی به رسمیت می‌شناسند.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «و من بسیار مطمئنم که آن مسیر طی شده درست است و این توافقنامه‌های [عادی سازی روابط با اسرائیل] به راستی تاریخی هستند… و امیدوارم که دولتی که هم اکنون در آمریکا قدرت را در دست دارد به پیشبرد آن دسته از سیاست‌های ایالات متحده ادامه دهند که بر سر ارتباط این کشورها با اسرائیل مانعی ایجاد نمی کنند».

وزیر خارجه دوره ترامپ در عین حال سیاست‌های دولت بایدن در قبال منطقه خاورمیانه به ویژه در حوزه مناقشه اسرائیل- فلسطین و رویکرد دیپلماتیک آن را رد کرد و مدعی شد که «ما [دولت‌های پیشین و کنونی] در اهداف مشترکی سهیم هستیم، اما آنها [دولت بایدن] اساساً با یک فرضیه متفاوت در پی تحقق آن اهداف هستند».

به ادعای پمپئو، فرضیه دولت بایدن این است که «در هر صورت مناقشه میان اسرائیل و فلسطینیان یک نشانه مخالفت است و تا زمانی که این مناقشه حل و فصل نشود، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. ما ثابت کردیم که این [دیدگاه] اشتباه است».

وزیر خارجه پیشین آمریکا در ادامه با ادعای تلاش واشنگتن برای بهبود شرایط زندگی برای مردم فلسطین (!) تأکید کرد که «ایالات متحده به مقامات فلسطین اجازه نخواهد داد که به کارزار ترور خود و تضعیف امیدها برای صلح ادامه دهند».

پمپئو که به خصومت و ضدیت با ایران نیز شهره است، در ادامه گفتگوی خود با پرداختن به بحث برجام، نسبت به ازسرگیری هرگونه مذاکره با جمهوری اسلامی ایران هشدار داد و ایران را تهدیدی برای ثبات در منطقه خواند و از توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) به عنوان یک «هیولا» یاد کرد.

وی در این باره مدعی شد: «ما حکومت ایران را تا حدی منزوی کردیم که تاکنون برای هیچ کشور دیگری سابقه نداشته است. ما ائتلافی بزرگ از کشورهایی تشکیل دادیم که ایران را تهدید اصلی صلح و ثبات در خاورمیانه می‌دانند».

پمپئو همچنین با ادعای اینکه برجام «مسیری روشن» را برای تقویت برنامه هسته‌ای داخلی ایران ایجاد کرد، گفت اینکهتروئیکای اروپایی (اشاره به کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان) به برجام وفادارند، «مایه تأسف است».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.