فرود و فراز حجم پول در نیمه دوم سال

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت کوتاهی که در صفحه اینستاگرام خود منتشرکرده بود، اعلام کرد:در پایان بهمن ماه رشد دوازده ماهه حجم پول ۵۶.۹ درصد رشد ۱۲ ماهه شبه پول ۳۵.۳ درصد شد .رشد ۱۲ ماهه پول در مهرماه ۸۸.۶ و در دی ماه ۶۳.۸ درصد بوده است.رشد دوازده ماهه ی شبه پول در مهر ماه ۲۸.۱ و در دی ماه ۳۴.۳ درصد بود .روند این دو متغیر پولی حاکی از سیالیت پولی متأثر از کاهش انتظارات تورمی است.

گزارش عبدالناصر همتی  بر مبنای روند تغییرات نقطه به نقطه متغیر های پولی است ،آیا تغییرات جزئی تر نیز ادعای کاهش تورم انتظاری را تأیید می کند؟

بررسی روند تغییرات ماهانه حجم پول در چند ماه گذشته نشانی از کاهش انتظارات تورمی در جامعه را ندارد .رشد ماهانه حجم پول در آذر ماه به حدود صفر درصد به ثبت رسید. به بیان دیگر در آذر ماه مقداری به حجم پول در اقتصاد ایران افزوده نشده است و تمام نقدینگی خلق شده در حساب های مدت دار بانکی قرار گرفته است. اما از دی ماه رشد حجم پول دوباره روند صعودی به خود گرفت و عدد رشد حدود ۱.۸ درصدی را به ثبت رساند. این روند صعودی تا ماه گذشته نیز ادامه داشت و رشد ماهانه حجم پول در بهمن ماه در رقم ۳.۹ درصد قرار گرفت.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «تردید در ادعای کاهش انتظارات تورمی + جدول» بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.