خبر مهمی که همتی در سال گذشته شنید

رئیس کل بانک مرکزی کنترل نقدینگی، سیاستگذاری نوین پولی، راه اندازی و توسعه سامانه‌های پرداخت الکترونیک و مدیریت درست منابع محدود ارزی را از مهم‌ترین اقدامات این بانک در سال گذشته دانست و گفت: در حال حاضر روزانه ۱۵۰ میلیون تراکنش شتاب و ۴٠٠ میلیون تراکنش بین بانکی و درون بانکی بر اساس سامانه‌های پرداخت الکترونیک انجام می‌شود که مبلغ روزانه تراکنش شتاب به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

عبدالناصر همتی در گفت‌وگوی تلویزیونی به مناسبت آغاز سال جدید شمسی با مرور شرایط سخت اقتصادی چندسال اخیر گفت: از سه سال گذشته که "فشار حداکثری" آمریکا بر اقتصاد کشور اعمال شده است بانک مرکزی با تمام توان و با مدیریت صحیح، منابع محدود ارزی کشور را مدیریت کرد و نیازهای ارزی را پاسخگو بوده است.

وی افزود: به مردم اطمینان می‌دهیم که برای سخت ترین شرایط نیز بانک مرکزی آمادگی کامل دارد. انتظار از بانک مرکزی هم از جانب ارز و هم از سمت ریال فراوان است اما باید به محدودیت‌های ارزی و نیز مضرات بسط ریال توجه شود؛ البته این انتظار ارزی نیز از زمانی که منابع ارزی فراوان بوده و بانک مرکزی سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته، ایجاد شده و این محلِ انتقاد است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: حتماً باید به فکر افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی در سال‌های قبل می‌بودیم و حالا هم باشیم و برای دستیابی به این هدف تلاش می‌کنیم. بانک مرکزی به هیچ عنوان با سفارش و توصیه خارج از روال قانونی عمل نمی‌کند.

همتی

همتی با بیان اینکه درآمد ارزی کشور در سال ٩٩ نسبت به سال ۹۸ یک نهم شده است، گفت: اما علیرغم این محدودیت به دلیل مدیریت صحیح منابع، نقشه و توطئه دشمن به منظور فروپاشی اقتصاد به شکست انجامید و مهمترین خبری که اخر سال ۹۹ شنیدم اعتراف نماینده آمریکا به شکست فشارحداکثری بود.

وی افزود: اولین دستاورد و خدمت شایان، سیاست گذاری نوین بانک مرکزی است که نمونه آن عملیات بازار باز است و به صورت وسیع عملیاتی شده است. دوم راه اندازی سامانه‌های پرداخت الکترونیکی بوده است که روزانه ۱۵۰ میلیون تراکنش شتاب و ۴٠٠ میلیون تراکنش بین بانکی و درون بانکی بر این اساس انجام می‌گیرد. و مبلغ روزانه تراکنش شتاب به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. سوم مدیریت درست منابع  محدود ارزی با توجه به تقاضای گسترده بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به تخصیص و تامین ارز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تخصیص و تامین ارز دیگر توسط فرد انجام نمی‌گیرد بلکه به صورت سیستمی ارز تامین می شود. وزارت صمت با همراهی وزارتخانه های کشاورزی و بهداشت و سایرین تعیین کننده تخصیص است و بانک مرکزی تنها بر اساس اولویت‌ها تعیین شده این وزارتخانه و به طور سیستمی اقدام می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.