منحنی بازدهی اوراق دولتی در 8 فروردین 1400 منتشر شد

در اولین شروع به کار بازار بدهی نرخ سود در سررسیدهای مختلف کاهشی شد و حجم معاملات خرد بازار بدهی در بازار ثانویه با ۴۱ درصد افزایش به ۱۸۱ میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات روز ۸ فروردین نرخ های بازده در کلیه سررسیدهای کاهشی بودند. نرخ بازده اوراق با سرسید یک  سال سه دهم کاهشی شد و به ۲۱.۴۵ درصد رسید نرخ سود با سررسید دو سال نیز با یک دهم درصد کاهش به ۲۱.۷۶ درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید سه سال نیز  ۶ دهم درصد کاهش ثبت کرد این نرخ در بازار دیروز  ۲۱.۸۸ درصد کشف شد.

برآورد نرخ سود در پایان ۱۴۰۰

در بازار اوراق بدهی دولتی، علاوه بر نرخ‌های بازده اوراق، نرخ سود آتی نیز که فواصل زمانی سررسیدهای های مختلف را در بر می گیرد قابل کشف است در اولین روز کاری ۱۴۰۰ نرخ سود آتی یک ساله در سطح ۲۱ درصد بود و نرخ بازده آتی برای سال دوم نیز در کانال  ۲۲.۰۷ درصد قرار داشت این نرخ در مقایسه با آخرین روز کاری سال ۹۹ ثابت ماند. قله نرخ سود آتی که در پایان سال گذشته تا سطح ۲۵ درصد بالا رفته بود در شروع سال جاری تعدیل قابل توجهی داشته است.

 

منحنی بازدهی چیست؟

منحنی‌های بازدهی انتظارات سرمایه‌گذاران از روند بازدهی در آینده را نشان می دهد این منحنی‌ها علاوه بر انتظارات که خود را در میزان نرخ بازده نشان می‌دهد، جهت‌گیری انتظارات را نیز در طول زمان به تصویر می‌کشد. به گزارش اقتصادنیوز اوراق بدهی دولت در بازار بدهی دادوستد می‌شود و به دلیل وجود پشتوانه مالی دولت، این اوراق باکیفیت و بدون ریسک اعتباری ارزیابی می‌گردند.

 

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «کشف نرخ سود در نوروز 1400+نمودار» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.