تصمیم برجامی بایدن در محاصره ۲ مجلس

پالیتیکو در گزارشی نوشته است: جمهوری‌خواهان تندرو این اطمینان را ایجاد کرده‌اند که توانایی بالقوه‌ای برای رد هرگونه تلاش دولت بایدن در رفع تحریم‌های سختی که توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق علیه ایران اعمال شده بود، خواهند داشت. جمهوری خواهان آمریکا در تلاشند تا اطمینان حاصل کنند که بایدن نمی‌تواند پس از بازگشت به برجام، تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

به نوشته پولیتیکو، در حالی که مقامات دولت بایدن برای احیای برجام در وین در حال گفت‌وگو‌های غیرمستقیم با نمایندگان ایران هستند، جمهوری خواهان در حال بحث درباره موانع قانونی مرتبط با تحریم‌های اعمال شده به وسیله ترامپ هستند که ورود دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

هم‌حزبی‌های بایدن

علاوه بر مانع تراشی جمهوری خواهان، کاخ سفید درگیر مشکلات فزاینده دیگری برای بازگشت به برجام نیز هست. دموکرات‌ها می‌خواهند بایدن در برابر خواست ایران برای اعطای امتیازات بیشتر مقاومت کند و باور دارند که این موضوع فرصت توافق مجدد با ایران را کاهش می‌دهد. 

سناتور کریس مورفی در مصاحبه‌ای ادعا کرد: «من هم به دنبال یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر با ایران هستم، اما این تنها پس از بازگشت دوباره به برجام اتفاق می‌افتد. اگر ما قصد اجرای توافق جامع‌تری را داریم، نباید حمایت ایران از گروه‌های تروریستی و برنامه موشکی بالستیکی آن را نادیده بگیریم.»

متن کامل این گزارش را با تیتر «تقابل بایدن و قانون‌گذاران درباره تحریم‌های ایران/ سد مقاوم کنگره مقابل احیای برجام» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.