سندرز: دیگر نمی‌توانیم به خاطر رفتار اسرائیل در خاورمیانه عذرخواهی کنیم

نیویورک تایمز گزارش داد، سندرز نماینده ایالت ورمونت در سنای آمریکا، همزمان با اوج گیری درگیری میان نیروهای مقاومت و رژیم صهیونیستی، در این نوشتار با عنوان "ایالات متحده باید پوزش خواهی برای اقدامات دولت نتانیاهو را متوقف کند"، افزوده است: ما (به عنوان دولت ایالات متحده) باید مسیرمان را عوض کنیم و رویکرد برابری نسبت به دو طرف این درگیری در پیش گیریم، تا افزون بر نگهداری و تقویت قوانین بین‌المللی در باره حفاظت از شهروندان غیرنظامی، قوانین کنونی ایالات متحده در باره پرهیز از نقض حقوق بشر با استفاده از کمک‌های نظامی واشنگتن نیز اجرایی شده باشد.

سندرز افزود: با وجود تاکید یک صدای دولت های دموکرات و جمهوری خواه آمریکا بر حق دفاع از خود و حفاظت از شهروندان اسرائیل، اما چرا با وجود تکرار سالیان سال این سخنان و رخ دادن جنگ‌ها یکی پس از دیگری، این پرسش هیچگاه شنیده نمی شود که حقوق شهروندان فلسطین چیست؟ و چرا تنها هنگامی متوجه خشونت میان اسرائیل و فلسطین می شویم که راکت های فلسطینیان در اسرائیل فرود می‌آید.

این سناتور آمریکایی با غیرقابل پذیرش دانستن شلیک راکت‌های حماس به شهرک های صهیونیستی، می‌افزاید که این درگیری با پرتاب این راکت ها آغاز نشده و با اشاره به تلاش نیروهای رژیم صهیونیستی برای بیرون راندن فلسطینیان مقیم محله شیخ جراح شهر بیت‌المقدس از خانه هایشان، می‌نویسد: خانواده های فلسطینی سال‌هاست که بر اساس نظام قضایی که برای تسهیل آواره سازی اجباری آنان برنامه ریزی شده، زیر تهدید بیرون رانده شدن از این مکان زندگی می‌کنند.

نکته غم انگیز این است که این اخراج و آواره سازی، تنها بخشی از سامانه بزرگ‌تر سرکوب سیاسی و اقتصادی شهروندان فلسطین است. ما سال هاست که شاهد تعمیق اشغال اسرائیل در کرانه باختری و بخش شرقی بیت‌المقدس و ادامه محاصره غزه هستیم که زندگی فلسطینیان را به میزان فزاینده ای غیرقابل تحمل کرده است. نزدیک به ۷۰ درصد از ساکنان حدود ۲ میلیونی غزه، بیکار و بدون امید به آینده هستند.

افزون بر این، شاهد تلاش دولت نتانیاهو برای به حاشیه راندن و تهدید جلوه دادن شهروندان فلسطینی اسرائیل، پیگیری سیاست‌های شهرک سازی و اسکان یهودیان برای پیشگیری از اجرای احتمالی راه حل ۲ کشور فلسطین و اسرائیل و تصویب قوانینی هستیم که نابرابری سازماندهی شده میان شهروندان یهودی و فلسطینی اسرائیل را عمیق‌تر می‌کند. واقعیت این است که حکومت اسرائیل به جای فراهم ساختن و آماده سازی مقدمات استقرار صلح و عدالت در سرزمین‌هایش، به گستراندن حکومت نابرابر و غیردمکراتیک خود پرداخته است.

سندرز در بخش دیگری از این نوشتار می‌افزاید: نتانیاهو در بیش از ۱۰ سال حکومت حزب راستگرای خود در اسرائیل، بذر گونه ای ملی گرایی نژادی را که به صورت فزاینده ای متعصب و خودکامه شده، کاشته و در تلاشی آشفته برای باقی ماندن در قدرت و پرهیز از پیگرد قضایی به اتهام فساد، نیروهایی شامل ایتامار بن گیور و حزب افراطی "قدرت یهودیان" را با عضو کردن در هیئت دولتش، مشروعیت بخشیده است. واقعیت تکان دهنده این است که اراذل و اوباش نژآدپرستی که در خیابان های بیت المقدس به فلسطینیان حمله می کنند، اکنون در کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) نماینده داشته باشند.  

به نوشته این سناتور آمریکایی؛ چنانچه ایالات متحده بخواهد منبع معتبر حقوق بشری در صحنه جهانی باشد، باید معیارهای بین المللی حقوق بشری را همیشه حتی هنگامی که از جنبه سیاسی دشوار است، حفظ کند و اهمیت داشتن حقوق، جان و زندگی فلسطینیان را به رسمیت بشناسد.

ارتش رژیم صهیونیستی از سه شنبه گذشته حملات وحشیانه‌ای را به نوار غزه آغاز کرده که تاکنون صدها غیرنظامی که اکثر آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، به شهادت رسانده‌ است.

نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین در غزه نیز به تلافی جنایات رژیم صهیونیستی و در پاسخ به این رژیم، صدها موشک به سرزمین های اشغالی شلیک کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.