شاخص تا کجا پائین می‌رود؟

پیام احراز صلاحیت ها برای بورس

کدخبر: ۴۱۴۵۵۱
بورس همچنان در مسیر نزولی حرکت می‌کند، نقطه توقف این روند نزولی کجاست؟

به گزارش اقتصادنیوز ، برای پیش بینی بورس امروز – سه‌شنبه 4 خرداد- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز دوشنبه شاخص کل بورس 12 هزار و 189 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 95 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 4 هزار و 999 واحد پائین آمد و در رقم 383 هزار و 217 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 27 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 476 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 57 نماد رشد قیمت و 287 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 13 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 69 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بورس

بازگشت به خرداد 99

در دو روز اخیر شاخص کل بورس تهران به محدوده‌ای بازگشته است که پیش از این در خرداد 1399 از آن بالاتر رفته بود. شاخص هم وزن نیز به محدوده 380 هزار واحدی ریزش کرده که پیش از این در آبان ماه سال گذشته از آن فاصله گرفته بود.  

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت سیمان خزر (سخزر)، ایران مرینوس (نمرینو) و سیمان مازندران (سمازن) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه (سرچشمه) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای خفنر (فنرسازی خاور)، دکوثر (شرکت داروسازی کوثر) و سبهان (سیمان بهبهان) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت زرین معدن آسیا (فزرین)، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر) و مجتمع صنایع لاستیک یزد (پیزد) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه 3 هزار و 333 میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز یکشنبه افزایش 60 میلیارد تومانی داشته است.

پیش بینی بورس

افزایش ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات دوشنبه 257 نماد صف فروش و تنها 14 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز گشته 12 درصد افزایش یافت و در رقم 172 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 2 درصد افزایش یافت و 3 هزار و 505 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز دوشنبه  شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان (با نماد معاملاتی فتوسا) با صف‌ خرید 96 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.

پس از فتوسا، شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان (با نماد معاملاتی فگستر) و شتران (پالایش نفت تهران) بیشترین صف خرید را داشت.  

در اکوایران ببینید:شوک صلاحیت بعد از بامداد

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به سمگا (سرمایه گذاری میراث فرهنگی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 187 میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، غصینو (صنعتی مینو) و بنو (بیمه تجارت نو) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته همه شاخص‌های بازار نزول کردند، شاخص کل به کانال یک میلیون واحدی سقوط کرد و شاخص هم وزن نیز برای نهمین روز متوالی ریزش کرد. در این شرایط سوال سهام داران این است که شاخص تا کجا پائین می‌رود؟  

 پس از شکسته شدن سطح حمایتی یک میلیون و 130 هزار واحدی در روز شنبه، شاخص کل دیروز سطح حمایت یک میلیون و 100 هزار واحد را نیز از دست داد تا ظرف 3 روز دو سطح حمایت را شکسته باشد. تحلیل‌گران تکنیکی سطح حمایت بعدی را یک میلیون و 50 هزار واحد معرفی می‌کنند. رقمی که حالا شاخص در فاصله 45 هزار واحدی آن قرار گرفته است. اگر شاخص با همین روند فعلی نزول کند ممکن است در دو روز آینده سطح حمایت بعدی را نشکند اما چشم انداز بازار همچنان منفی است. روز گذشته مازاد عرضه بازار افزایش یافت و همچنان رقم خروج پول حقیقی از بورس قابل توجه است.

در روز دوشنبه شاهد هشتمین روز متوالی خروج پول حقیقی از بورس بودیم که ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار 373 میلیارد تومان بود.  علاوه بر این 69 درصد از نمادهای بورس قرمزپوش شدند و نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار از جمله وبملت، وتجارت، پارسان، وبصادر، رمپنا، خساپا، فارس و فملی همگی نزول قیمت داشتند. بنابراین به نظر می‌رسد درهای تالار سعادت آباد بر پاشنه نزول می‌چرخد.   

علاوه بر مسائل درونی بورس اتفاقات پیرامونی نیز در بازار اثر گذار است. امروز قرار است اسامی نامزدهای نهایی انتخابات 1400 اعلام شود شنیده های حکایت از یک شوک بزرگ دارد. برخی از چهره های مطرح یا احراز نشده اند یا انصراف داده اند گزینه های احراز شده نیز حول یک جریان است. در این میان یک نام اقتصادی وجود دارد. عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی. بورسی ها 5 شنبه با او دیدار کردند اما این دیدار نتیجه دلخواه برخی از شرکت کنندگان را به همراه نداشته است. حضور همتی در جمع نامزدهای احتمالی و رقابت او با چهره های اصلی برای بخشی از سهامداران می تواند معنا دار باشد. از سوی دیگر رد صلاحیت اکثر چهره های سیاسی متمایل به تعامل با جهان نیز اگر در بازار به منزله آماده نبودن برای تغییر رفتار و تاکتیک در مذاکرات تلقی شود می تواند بر انتظارات از آینده اثر گذار باشد.

 

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید