دو وعده مهم طالبان به مسکو

 مارک اپیسکوپوس، گزارشگر امنیت ملی مجله نشنال اینترست در گزارشی با عنوان «خروج ایالات متحده از افغانستان برای روسیه عدم اطمینان به همراه می‌آورد » نوشته است: همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، واکنش‌ تحلیلگران و مقامات مسکو در فاصله میان رضایت نسبی و هشدار بوده است.

اعلامیه رئیس جمهور جو بایدن مبنی بر پایان یافتن مأموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان در تاریخ ۳۱ اوت، واکنش های مختلفی را در واشنگتن به دنبال داشت؛ هم انتقادات آشکار جمهوری خواهان کنگره را برانگیخت و هم بدبینی برخی از متحدان وی را به بوته آزمایش گذاشت. این نگرانی وجود دارد که کابل فاقد منابع لازم برای جلوگیری از تجدید حیات طالبان در این کشور است و این عقب نشینی می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای اعم از پاکسازی گسترده قومی تا نابودی احتمالی دولت افغانستان را به همراه داشته باشد .

ولادیمیر ژاباروف ، سناتور روسی برای عادی سازی روابط روسیه و طالبان ابراز امیدواری کرد: « ما با هر دولت قانونی افغانستان تعامل خواهیم کرد . اگر طالبان به یک دولت قانونی تبدیل شوند، البته که ما روابط خود را بهبود خواهیم بخشید، اما به شرطی که آنها با کشور ما خصومت نداشته باشند».

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «تغییر موضع پوتین در قبال طالبان؟» بخوانید.

 
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.