انجام اولین ماموریت تخلیه هوایی فرانسه از فرودگاه کابل

فرانسه با موفقیت اولین ماموریت انتقال دیپلمات‌ها و غیرنظامیانش از فرودگاه کابل در افغانستان را بعد از پاکسازی هزاران شهروند سرگردان افغان که با تسلط طالبان بر این کشور به این فرودگاه آمده بودند، انجام داد.

فلورنس پارلی، وزیر دفاع فرانسه امروز سه‌شنبه به شبکه آر.تی.ال گفت: یک هواپیمای حامل دیپلماتها و غیرنظامیان شبانه در پایگاه هوایی فرانسه در ابوظبی فرود آمده است. در طول شب، پروازها میتوانند از سرگرفته شوند و همین به ما اجازه داد تا اولین هواپیمای ترابری ارتش خودمان را به زمین بنشانیم. یک خط تماس میان کابل و امارات برای تسهیل تخلیه اتباع فرانسوی ایجاد شده است.

روز دوشنبه دست کم پنج غیرنظامی در فرودگاه کابل جان باختند اما هنوز مشخص نیست که مرگ آنها به ضرب گلوله بوده یا زیر دست و پای مردم جان باختند. کنترل این فرودگاه اکنون در اختیار آمریکاست.

از سوی دیگر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به دنبال تحولات افغانستان روز دوشنبه گفت که این کشور نباید دوباره مثل دو دهه پیش و قبل از حمله آمریکا به "پناهگاهی برای تروریستها" تبدیل شود. او در سخنان تلویزیونی کوتاهی تاکید کرد: این برای صلح و امنیت بین‌المللی مهم است... ما هر کاری برای همکاری موثر روسیه، ایالات متحده و اروپا انجام میدهیم چون منافع ما یکسان است.

ماکرون همچنین از شورای امنیت خواست به واکنشی متحد و منطقی دست یابد. او همچنین گفت رایزنی‌هایی با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس داشته و طرفین روی ابتکارهای مشترک توافق داشتند. او وضعیت کنونی در افغانستان را "چالش مهمی برای امنیت ما و یک مبارزه علیه دشمن مشترک تروریسم" توصیف کرد.

وی هم‌چنین هشدار داد که پیروزی طالبان در افغانستان به احتمال زیاد باعث افزایش قابل توجه مهاجرت شهروندان افغان به سمت اروپا می‌شود. به گفته او، مهار کردن موج مهاجران افغان نیازمند واکنش هماهنگ کشورهای عضو اتحادیه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.