وضعیت ابتلا به سویه دلتای کووید ۱۹ در افراد واکسینه‌شده و نشده چگونه است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری(CDC) آمریکا نتایج پژوهشی در شهرستان برنستبل ماساچوست را درباره ی وضعیت مبتلایان به کرونا را منتشر کرد. در این پژوهش که در ماه گذشته (جولای) میلادی انجام شد مجموعا ۴۶۹ مورد بیمار مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شد. پوشش واکسیناسیون در بین ساکنان واجد شرایطِ ماساچوست ۶۹% بود.

یکی از نکات مهم این پژوهش آن بود که ۳۴۶ نفر تقریباً معادل با  ۷۴% موارد ابتلا به کرونا در افرادی اتفاق افتاده بود که کاملا واکسینه شده بودند. از این تعداد، ۳۰۱ (۸۷%) نفر مرد با میانگین ۴۲ سال بود. بر اساس نوع واکسن از مجموع ۳۴۶ نفر، ۱۵۹ نفر واکسن mRNA «فایزر»، ۱۳۱ نفر واکسن mRNA «مدرنا» ، و ۵۶ نفر واکسن «جانسون و جانسون» دریافت کرده بودند. 

از  مجموع ۳۴۶ نفر مبتلا به کووید که پیش از این واکسینه شده بودند، ۲۷۴ نفر آنها (۷۹%) دارای علامت مانند سرفه و سردرد بودند. همچنین از ۵ بیمار کووید که در بیمارستان بودند ۴ نفرشان پیش از این کاملا واکسینه شده بودند.

توالی ژنومی نمونه ها از ۱۳۳ بیمار  بیانگر آن بود که ۱۱۹(۸۹%) نفر از آن ها مبتلا به سویه دلتا شده بودند. 

نکته دیگر این گزارش مقدار Ct حال از انجام آزمایش RT-PCR بود. Ct که مخفف Cycle Threshold است یکی از پارامترهای مورد بررسی در آزمایش RT-PCR است. عدد Ct در آزمایش کرونا RT-PCR می‌تواند معیاری از مقدار و لود ویروس را نمایش دهد. مشخصا در آزمایش کرونای RT-PCR اگر مقدار Ct کمتر از ۴۰ باشد آنگاه تست کرونای فرد مثبت می شود. 

بر این اساس در گزارش منتشره از سوی CDC، مقادیر Ct حاصل از آزمایش RT-PCR در نمونه های ۱۲۷ فرد واکسینه شده مشابه با مقدار Ct ۸۴ فرد واکسینه نشده بود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری(CDC) آمریکا توصیه کرده است که تمامی افراد حتی کسانی که به طور کامل واکسینه شده اند باید در محیط های عمومی سرپوشیده که انتقال کووید در آن زیاد یا قابل توجه است، از پوشش ماسک استفاده کنند. همچنین با توجه به قابلیت انتقال بالای سویه دلتا دو استراتژی اصلی برای مقابله شامل رعایت شیوه نامه های بهداشتی متناظر با رفتار افراد و تزریق واکسن با اثربخشی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.