انگیزه‌های الکاظمی از ایفای نقش میانجی در منطقه

بهار سال گذشته ، ناظران خاورمیانه از گزارش هایی مبنی بر میانجیگری بغداد بین عربستان سعودی و ایران بسیار هیجان زده شدند. عراقی ها همچنین به تلاش برای آشتی بین ترکیه و مصر ، اذعان می کنند و شایعاتی وجود دارد که آنها بین آنکارا و ابوظبی نیز همین کار را پیش می‌برند.

با این حال به نظر می رسد، تمرکز اصلی تلاش میانجی‌گرانه بغداد معطوف اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین تقابل منطقه، یعنی منازعه دیرپای بین ایران و عربستان سعودی است که منطقه را روی خطوط گسل مذهبی، قومیتی و ملیتی دچار دوقطبی خصومت‌آمیز کرده است. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق از روابط خود با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و مقامات ایران استفاده کرد تا دو طرف را به هم نزدیک کند و در نهایت در ۹ آوریل (۲۰ فروردین) مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی عربستان و ایران، در بغداد ملاقات کردند.

نخست وزیر عراق در تلاش است شرایط بیرونی که منجر به تشدید و تمدید بی‌ثباتی داخلی می‌شوند را از طریق جایگزینی فضای تعامل به جای تقابل، تغییر دهد. از همین رو  کاظمی تلاش کرد ایران، عربستان سعودی، امارات متحده‌ی عربی، ترکیه، مصر، قطر و دیگر بازیگران اصلی بر سر یک میز گرد هم بیاورد. 

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر عراق؛ میانجی جدید قدرت در خاورمیانه/پشت‌پرده یک نشست‌امنیتی بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.