به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت خارجه آمریکا نگرانی شدید خود از درگیری‌های موجود در مناطقی از اتیوپی و افزایش موارد نقض حقوق بشر در آنجا ابراز داشته و از دولت اتیوپی و نیروهای اقلیم تیگرای خواست فورا مذاکرات برای توقف درگیری‌ها را آغاز کنند.

این وزارتخانه با اشاره به اینکه گزارش‌های رو به افزایشی از موارد نقض حقوق بشر در اتیوپی وجود دارند، تاکید کرد: برای بررسی ابعاد مختلف اتفاقاتی که در اتیوپی در حال وقوع هستند، نیاز جدی به یک تحقیق بین‌المللی، مستقل و معتبر وجود دارد.

از سوی دیگر سازمان پزشکان بدون مرز در راستای عمل به دستور دولت اتیوپی برای تعلیق فعالیت‌هایش به مدت سه ماه، بیشتر فعالیت‌های خود در این کشور را متوقف کرد.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت‌های خود در اقلیم‌های امهره، گامبیلا و سومالی و نیز در غرب و اقلیم تیگرای در شمال غرب این کشور را فورا به حالت تعلیق درخواهد آورد.

همچنین این سازمان گزارش داد: بیماران به شکل ناگهانی از کلینیک‌های پزشکان بدون مرز بیرون شدند و این مساله باعث شد که دسترسی شهروندان به خدمات بهداشتی دراین مناطق محدود شود.

در ادامه این بیانیه نیز آمده است: تیمی از تقریبا هزار نیروی اتیوپیایی به خانه‌های خود بازگشته و تقریبا تمامی نیروهای خارجی از اتیوپی خارج شدند.

حدود یک ماه قبل نیز فعالیت‌های سه سازمان بین‌المللی امدادرسانی که به اقلیم تیگرای جنگ زده کمک‌های بشردوستانه ارائه می‌کرد، به حالت تعلیق درآمدند.

دولت مرکزی اتیوپی سازمان پزشکان بدون مرز، شورای نروژی پناهندگان و دیگر نهادها را متهم کرد بدون داشتن مجوزهای کار لازم، نیرو استخدام کردند و سازمان پزشکان بدون مرز و شورای نروژی پناهندگان نیز اطلاعاتی گمراه‌کننده را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

همچنین این دولت سازمان پزشکان بدون مرز را به استفاده غیرقانونی از تلفن‌های ماهواره‌ای وارداتی متهم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.