پافشاری محمد بن سلمان درباره عدم کمک به لبنان

 یک منبع عالیرتبه فرانسوی مطلع از گفت‌وگوی هفته پیش «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی اعلام کرد که عربستان همچنان تاکید دارد که موضع خود در پرونده لبنان را حفظ کند و مدعی است که «سلطه حزب‌الله بر لبنان عامل اصلی موضع‌گیری سرسختانه عربستان درقبال حمایت از لبنان و کمک به آن است». 

به نوشته وبگاه «صوت بیروت»، ولی عهد سعودی که هفته پیش میزبان لودریان بود، به او تاکید کرده که موضع ریاض در قبال لبنان تغییر نکرده است و «سلطه حزب الله بر رهبری و تصمیم‌گیری این کشور، دلیل موضع سخت پادشاهی در حمایت از آن است».

بنا بر این گزارش، عربستان سعودی این موضع خود را به طرف آمریکایی نیز ابلاغ کرده است.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا که سه‌شنبه پیش به پاریس سفر کرده بود در خصوص دیدارش با لودریان تصریح کرد که در این دیدار در خصوص پرونده‌های لبنان، تونس و لیبی گفت‌وگو کرده است.

روزنامه «النهار العربی» به نقل از منابع دیپلماتیک غربی گفت که گفت‌وگو در خصوص این سه پرونده بیانگر توافق آمریکایی - فرانسوی و در اولویت قرار داشتن این پروند‌ه‌ها برای هر دو طرف است.

بنا بر این گزارش، صحبت درباره لبنان به جزئیات نرسید، جز اینکه طرف آمریکایی تمایل زیاد خود به پیشرفت پروژه انتقال انرژی از مصر و اردن از طریق سوریه به لبنان را اعلام کرد. هرچند که جزئیات امور هنوز به پایان نرسیده و بانک جهانی نیز وارد خط این مسیر شده است و هنوز کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد و هنگامی که برنامه ریزی برای آن به پایان رسید، دولت ایالات متحده فرمول مستثنی کردن آن از تحریم‌ها علیه سوریه را مد نظر قرار خواهد داد.

چند روز پیش نیز، منابع لبنانی به شبکه «المیادین» گفتند، عربستان سعودی هیچ تغییری در موضعش در قبال لبنان پس از تشکیل دولت جدید در این کشور نداده و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان بر روی مذاکره با صندوق بین‌المللی پول برای حل بحران‌های لبنان حساب کرده است.

این منابع تأکید کردند، موضع عربستان سعودی در قبال لبنان همچنان سختگیرانه است و ریاض هیچ تغییری در موضع خود مبنی بر عدم مداخله در بحران لبنان و فاصله گرفتن منفی از آن نداده است. لذا میقاتی امیدوار است که ارتباط آمریکایی-سعودی بر موضع «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در قبال لبنان تأثیر بگذارد به نحوی که ریاض کمک کند یا حداقل ممنوعیت را درباره واردات کالاهای لبنانی یا سفر شهروندان لبنانی بردارد.

به گفته این منابع، لبنان تا قبل از انتخابات پارلمانی در بیست و هفتم مارس آینده هیچ حمایت جدی دریافت نخواهد کرد. کشورهای در ارتباط با لبنان از جمله آمریکا و فرانسه متقاعد شده‌اند که موازنه قوای سیاسی فعلی در لبنان را تنها با انتخابات می‌توان تغییر داد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.