رد گمانه‌زنی رسانه‌های غربی درباره مرگ دیپلمات روس از سوی مسکو

سفارت روسیه در آلمان امروز جمعه گمانه‌زنی‌های مطرح‌شده در رسانه‌های غربی درباره مرگ یک دیپلمات روسیه‌ای را رد کرد.

سفارت روسیه در آلمان امروز جمعه (۱۴ آبان/ ۵ نوامبر) گمانه‌زنی‌های مطرح‌شده در رسانه‌های غربی درباره پیدا شدن جسد یک دیپلمات ۳۵ ساله روسیه‌ای در برلین را رد کرد.

طبق گزارش خبرگزاری تاس، سفارت روسیه در برلین، گمانه‌زنی مطرح‌شده در رسانه‌های غربی در این باره را «نامناسب» توصیف کرد.

در بیانیه این سفارت آمده است: «یک رویداد غم‌انگیز برای یک دیپلمات روسیه‌‌ای روز ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱ اتفاق افتاد. همه رویه‌های رسمی برای حمل جسد این دیپلمات به کشور مطابق با قوانین آلمان انجام شد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما گمانه‌زنی‌های مطرح‌شده در برخی رسانه‌های غربی درباره این رویداد غم‌انگیز را کاملاً نامناسب ارزیابی می‌کنیم.»

روزنامه اشپیگل امروز جمعه گزارش داده بود مأموران پلیس آلمان که وظیفه محافظت از سفارت روسیه در برلین را به عهده دارند جسد بی جان یک دیپلمات روسیه را روز ۱۹ اکتبر مقابل ساختمان سفارت پیدا کردند.

در این متن ادعا شده بود که احتمالا این دیپلمات از طبقه بالای ساختمان به پایین پرت شده بود. اشپیگل ادعا کرده بود که مسئولان امنیتی آلمان معتقدند فرد فوت‌شده مأمور مخفی اطلاعاتی روسیه بوده است.

وزارت امور خارجه آلمان روز جمعه اعلام کرد که از مرگ یک کارمند سفارت روسیه در برلین آگاه است، اما به دلیل حفاظت از اطلاعات شخصی از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

«کریستوفر برگر» سخنگوی این وزارتخانه در یک کنفرانس خبری گفت: می‌توانم به شما بگویم که وزارت خارجه از این حادثه مطلع است. من از شما می‌خواهم که درک کنید که به دلایل حفاظت از اطلاعات شخصی فرد متوفی و بستگان وی نمی‌توانم جزئیاتی ارائه کنم.

سفارت روسیه در آلمان هم در واکنش به این خبر، بیانیه کوتاهی منتشر کرد و گفت: «به دلایل اخلاقی درباره این رویداد غم‌انگیز اظهارنظر نمی‌کند».

گزارش ها حاکی از آن است که سفارت روسیه با انجام کالبد شکافی در آلمان موافقت نکرده و بنابراین جسد به روسیه منتقل شده است.

اشپیگل افزود مقامات آلمانی به دلیل وضعیت دیپلماتیک متوفی قادر به تحقیق در خصوص حادثه مرگ وی نبودند.

سرویس‌های امنیتی آلمان در ادعایی گفتند بر این باورند این فرد از عوامل مخفی سازمان امنیت داخلی روسیه، سرویس امنیت فدرال بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.