اعلام آیین نامه واردات محصولات کشاورزی و دامی «فراسزمینی»

کشت فراسرزمینی در دنیا راه میانبری برای توسعه کشاورزی محسوب می شود و بسیاری از کشورها بیش از یک دهه است که بخش اعظمی از محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را از این طریق تامین می کنند. اما در ایران با وجود اینکه کشت فراسرزمینی از حدود یک دهه پیش به ذهن مدیران رسیده بود با این حال وجود برخی مشکلات از جمله مشکلات سیاسی موجب شد تا این طرح در کشور اجرایی شود.

حال با توجه اینکه بحران کم آبی در کشور به چالش بزرگی بدل شده است. علی وکیلی مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران در نامه ای به گمرکات کشور آیین نامه اجرایی واردات محصولات کشاورزی و دامی از محل کشت فراسرزمینی را به گمرکات کشور اعلام کرد.

در آیین نامه اجرایی واردات محصولات کشاورزی و دامی از محل کشت فراسرزمینی اولویت خرید از طریق کشت فراسرزمینی شامل «ذرت، جو، دانه سویا، دانه کلزا، گندم، برنج، شکر، گوشت قرمز و گوشت مرغ» می شود.  

از سوی دیگر براساس این آیین نامه واردات بصورت بدون انتقال ارز و مشروط به فروش ریالی به پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی ایران و مشمول سود بازرگانی صفر خواهد بود.

متن کامل این گزارش را با تیتر «بحران کم‌آبی؛ ایران هم از نسخه امارات، چین و آمریکا بهره می‌گیرد!»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.