به نقل از خبرگزاری تاس، این اظهارات جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اقدام وزارت امور خارجه روسیه در انتشار پیش‌نویس توافق‌نامه‌هایی میان روسیه، آمریکا و ناتو در مورد تضمین امنیت در اروپا مطرح شد.

جن ساکی گفت: بدون شرکا و متحدان اروپایی‌مان، هیچ گفت‌وگویی پیرامون امنیت اروپا وجود نخواهد داشت. ما درخصوص اصول کلیدی که امنیت اروپا بر مبنای آن ساخته شده است از جمله اینکه تمامی کشورها حق دارند در خصوص آینده و سیاست خارجی خودشان بدون مداخله خارجی تصمیم بگیرند، مصالحه نخواهیم کرد.

وی افزود: کارن دانفرید، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا اخیرا در بروکسل درباره این مسائل با متحدان آمریکا در ناتو مذاکره کرد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز پنجشنبه با گروه بخارست ۹ متشکل از بلغارستان، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی و اسلواکی درباره این مساله به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

روسیه روز جمعه پیش‌نویس توافق‌نامه‌هایی را تحت عنوان "پیمان میان آمریکا و روسیه در مورد تضمین امنیت و در مورد اقداماتی برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه و کشورهای عضو ناتو" منتشر کرد. این پیشنهادات در تاریخ ۱۵ دسامبر به نماینده آمریکا که در نشست وزارت امور خارجه روسیه حضور داشت، تقدیم شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیش‌تر از ناتو خواست تا مذاکرات حقیقی را آغاز کند تا به روسیه ضمانت‌های امنیتی قابل اعتماد و بلندمدت بدهد. به گفته پوتین، این ضمانت‌ها باید از نظر قانونی الزام‌آور باشند چرا که غرب تعهدات شفاهی قبلی خود را زیر پا گذاشته است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم اعلام کرد، یوری اوشاکوف، معاون پوتین در امور بین‌الملل به سالیوان گفته است که روسیه برای آغاز فوری این مذاکرات پیرامون توافق‌نامه‌های پیشنهاد شده درباره ضمانت‌های امنیتی آماده است. در این مذاکرات سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، مذاکره‌کننده ارشد مسکو خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.