صدرنشینی مکرون در نظرسنجی‌های انتخاباتی

این در حالی است که مکرون هنوز نامزدی خود را در این انتخابات رسمی نکرده است و دو اقدام اخیرش نخست در مساله آویختن پرچم اتحادیه اروپا در طاق نصرت پاریس و نیز لحن تندش در مورد مخالفان واکسن واکنش های تند رقیبان انتخاباتی را در پی داشته است.

نتایج نظرسنجی موسسه ایفوپ که به سفارش روزنامه لو فیگارو برگزار شده نشان می دهد که رئیس جمهوری فرانسه با کسب امتیاز ۲۷ درصد با اختلاف از رقبای راستگرای خود بالاتر ایستاده است.

در این نظرسنجی پکرس از حزب جمهوری خواه و لوپن از حزب اجماع ملی ۱۶ درصد امتیاز را از آن خود کردند که البته هر دو نسبت به نظرسنجی قبلی یک درصد کاهش رتبه را تجربه کردند.

در این فهرست «اریک زمور» از دیگر حزب دست راستی فرانسه با افزایش نیم درصدی، امتیاز ۱۳ و نیم درصد را کسب کرده و پیش از «ژان لوک ملانشون» نامزد حزب سوسیالیست  (۸.۵%) ایستاده است.

در این نظرسنجی «یانیک پادو» از احزاب طرفدار محیط زیست (۷%)، «آن ایدالگو» از حزب سوسیالیست (۳.۵%)، «کریستیان توبیرا» (۲.۵%) در رتبه های بعدی قرار دارند و «آرنو مونتبور»، «ژان لاسال» و «فیلیپ پوتو» هر کدام با یک درصد در انتهای این فهرست.

 لو فیگارو با بیان این که معلوم نیست نتیجه این نظرسنجی همانی باشد که ۱۰۰ روز آینده پس از شمارش آرا تایید شود، نوشت: در نظرسنجی ها در مورد دور دوم انتخابات هم گفته میشود شانس پیروزی مکرون در برابر لو پن ۵۹ به ۴۱ درصد است و این در برابر پکرس نیز این شانس ۵۵ درصد تخمین زده می شود.

امانوئل مکرون در تازه ترین مصاحبه خود تلویحا با اعلام تمایل برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه گفت که هنوز در حال تصمیم گیری است. این در حالی است که با مشخص شدن نامزدهای اصلی احزاب مختلف و آغاز فعالیت های انتخاباتی بسیاری منتظر اعلام رسمی این موضوع از سوی مکرون بودند.

وی در مورد قصدش برای اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، با اشاره به همه گیری ویروس کرونا گفت: به محض آنکه وضعیت سلامت در کشور اجازه دهد این مساله را با خود و در ارتباط با معادلات سیاسی روشن خواهم کرد.

اولین دور انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۲ فرانسه در۱۰ آوریل ۲۰۲۲میلادی  (۲۱ فروردین ۱۴۰۱) برگزار می‌شود. دومین دور انتخابات بین دو نامزد برتر نیز در ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) برگزار می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.