کنایه سنگین زاخارووا به وزیر خارجه انگلیس!

 روسیا الیوم گزارش داد، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از سطح پایین اطلاعات جغرافیایی «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس در اظهارات اخیرش علیه روسیه ابراز شگفتی کرد.

ماریا زاخارووا امروز چهارشنبه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیسبوک در واکنش به این مسئله نوشت: وزیر خارجه انگلیس چند روز است دیگر به حملات مغول و تاتارها به اوکراین نمی‌پردازد و تمرکز کامل خود را متوجه حمله روسیه به این کشور کرده است.

وی افزود: «لیز تراس» در گفتگو با شبکه بی بی سی گفته بود: «به نظر ما رئیس جمهور روسیه به احتمال زیاد به اوکراین حمله خواهد کرد. به همین علت ما تمام توان خود را برای استفاده از انواع روش‌های بازدارنده و دیپلماتیک به کار می‌گیریم تا او را قانع کنیم از این اقدام صرف نظر کند. طبیعتاً سیستم تحریم‌های خود علیه روسیه را نیز تقویت خواهیم کرد. ما اینجا در انگلیس قصد داریم قوانین جدیدی وضع کنیم تا دقیقاً به اهداف اصابت کند، یعنی همان کسی که شخصیت نمادین برای بقای نظام روسیه و حفظ قدرت کرملین محسوب می‌شود. همچنین تجهیز متحدان خود در حوزه بالتیک را ادامه می‌دهیم و کمک‌های بیشتری را از طریق «دریای سیاه» برای آنها ارسال می‌کنیم. تسلیحات دفاعی بیشتری هم در اختیار اوکراین قرار می‌دهیم».

دیپلمات ارشد روس در ادامه مطلب خود در واکنش به این پست وزیر خارجه انگلیس نوشت: خانم تراس؛ دانش تاریخی شما قابل مقایسه با دانش جغرافیایی نیست. برای حمایت از کشورهای حوزه بالتیک نمی‌توان از طریق دریای سیاه اقدام کرد، بلکه باید از طریق همان دریای بالتیک اقدام کنید. اساساً این کشورها چون در حوزه دریای بالتیک و نه دریای سیاه قرار دارند، به این اسم شناخته می‌شوند.

وی ادامه داد: ترسناک است که تصور کنیم وزیر امور خارجه انگلیس چگونه می‌خواهد از طریق تانک به ناو هواپیمابر منتقل شود تا ساکنان کشورهای حوزه دریای بالتیک را از طریق دریای سیاه نجات دهد. احتمالاً او قصد دارد از طریق تنگه «بسفر» و سپس تنگه «کرچ» وارد دریای مدیترانه شود و آنگاه به کانال «ولگا- بالتیک» وارد شود، بدون اینکه کسی در روسیه او را ببیند؟

زاخارووا در ادامه پرسید: خانم تراس کجا درس خوانده است؟ چگونه با این وضعیت آموزشی، پست‌های متعددی را در اختیار گرفته است؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پایان مطلب فیسبوکی خود نوشت: اگر لازم باشد کسی را از چیزی نجات دهیم، باید جهان را از حماقت و نادانی سیاستمداران انگلیسی نجات دهیم. وزیر خارجه انگلیس هم باید سطح دانش جغرافیایی خود را بالا ببرد، نه به خاطر اینکه وزیر امور خارجه انگلیس است چرا که معیارهای توزیع پست‌های دولتی در کشور پادشاهی، دموکراتیک و پیشرفه انگلیس به ما مربوط نمی‌شود؛ بلکه به خاطر اینکه انگلیس قدرت دریایی بزرگی بوده و تا به امروز نیز همین طور است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.