آمار هولناک مرگ و میر کرونا در هند

رویترز گزارش داد، براساس داده های رسمی هند که موج مرگبار جهانی  دیگر همه گیری ویروس کرونا را تجربه می کند، تا ماه اوت سال گذشته ۴۰۰ هزار مورد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را پس از گسترش مرگبار و هول انگیز سویه «دلتا» ویروس کرونا گزارش کرد.

برخی کارشناسان باور دارند اعداد و ارقام بسیار بالاتر از آن است که گزارش می‌شود.

«چینمی تومب» دستیار پژوهشی در موسسه هندی مدیریت احمدآباد که از نویسندگان این مطالعه بوده است، گفت: «مطالعه ما که در مجله علوم منتشر شد و برپایه ۳ منبع اطلاعاتی متفاوت است، تخمین می زند ۳ میلیون مورد مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا تا اواسط ۲۰۲۱ در هند اتفاق افتاده است.

با این وجود، ماه گذشته دولت هند این مطالعه را بی پایه و اساس عنوان کرد. دولت هند پس از تطبیق اطلاعات از بخش های مختلف کشور آمار مرگ و میر را گزارش می کند.

در چندین ماه اخیر، در برخی استان ها آمار مرگ و میر به روز رسانی شده است. در بیشتر موارد مقامات مسئول می گویند شکافی در آمارها  وجود دارد که مربوط به خطاهای ثبت کردن و دیگر خطاهای اجرایی  و اداری است. 

هند اکنون در میانه سومین موج ویروس کرونا با سویه جدید «اومیکرون» قرار گرفته که برخی کارشناسان می گویند در جامعه در حال گسترش است و مقامات دولتی می گویند اکثر موارد خفیف است.

این در حالی است که ماه گذشته انجام تست شناسایی  برای اشخاصی که در ارتباط با مبتلایان به کرونا بودند از حالت اجباری خارج شد مگر برای افراد مسن یا اشخاصی که مشکلات خاصی داشته باشند. اما با کاهش انجام تست های تشخیصی، دولت بار دیگر هشداری درباره گسترش ویروس کرونا صادر کرده است.

با این وجود، چون افرادی که در هند به کرونا مبتلا می شوند اعتقادی به انجام آزمایش شناسایی ندارند، آمار ثبت شده همیشه بسیار کمتر از اعداد واقعی است. 

براساس آمار وزارت بهداشت هند،آمار مرگ و میر امروز در هند ۵۰۰ هزار و ۵۵ مرگ بود که هزار و ۷۲ مورد در ۲۴ ساعت گذشته بوده است. ۳۳۵ مورد مرگ در ایالت جنوبی « کرالا» ثبت شده است. این ایالت با کمتر از ۳ درصد از جمعیت یک میلیارد و ۳۵۰ هزار نفری هند نزدیک به ۱۱ درصد کل موارد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را به خود اختصاص داده است.

بر اساس اعلام رسمی آمار کرونا در هند، شمار کلی مبتلایان به ویروس کرونا از آغاز همه گیری تا کنون به ۴۱ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر رسیده است که پس از آمریکا در رده دوم بالاترین مبتلایان در جهان قرار دارد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.