ماجرای میز بیضی شکل روسی/ تشریفات دیدار رئیسی برای مکرون تکرار شد + عکس

«میز بیضی شکل روسی!» میزی که پس از دیدار سید ابراهیم رئیسی با ولادیمیر پوتین معروف شد.

اواخر دی‌ماه سید ابراهیم رئیسی سفر مهمی به کشور روسیه داشت؛ آنچه اما در این سفر حاشیه ساز شد، اتاق محل ملاقات و میز بزرگ محل نشستن دو رئیس جمهور بود. هر چند که این موضوع هم مهم است ولی به نظر می‌رسد برخی رسانه‌ها بیش از حد بر آن تمرکز کردند و به همین دلیل اصل سفر به حاشیه رفت و  دیدار رئیسی با پوتین، اتاق بزرگ و میز بیضی شکل نسبتا بزرگ که دو سیاستمدار را در فاصبله ای نسبتا دور از هم می نشاند چند روز محل بحث کابران فضای  مجازی بود.

ابتدا این موضوع به کم کاری یا کم توجهی مقامات کشور همسایه به رئیس جمهوری ایران تلقی شد، اما اکنون۳ هفته پس از آن دیدار، دو دیدار دیگر از ملاقات های پوتین در همان اتاق و پشت همان میز برگزار شد تا آشکار شود که غرضی در میان نبوده است.

تصاویر | ماجرای میز بیضی شکل روسی و ۳ دیدار مهم در کرملین | رفتار مشترک پوتین با رئیسی و مکرون دیدار پوتین با رئیسی

در ادامه تصاویر دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با «ویکتوریا اوربان» نخست وزیر مجارستان  و نیز دیدار او با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه ر ا ببینید.

تصاویر | ماجرای میز بیضی شکل روسی و ۳ دیدار مهم در کرملین | رفتار مشترک پوتین با رئیسی و مکرون دیدار ولادیمیر پوتین با ویکتوریا اوربان
تصاویر | ماجرای میز بیضی شکل روسی و ۳ دیدار مهم در کرملین | رفتار مشترک پوتین با رئیسی و مکرون دیدار پوتین با مکرون

همان روزها منابع نزدیک به دولت اعلام کردند«علت این که میز بیضی برای این ملاقات انتخاب شد و رئیس جمهور ایران با رعایت فاصله‌ از رئیس جمهور روسیه نشست، به موضوع تست PCR مربوط می‌شود و هیات ایرانی زیر بار تست PCR روس ها نرفته است.

طبق پروتکل‌های کرملین، مقامات خارجی که می‌خواهند با پوتین از نزدیک ملاقات کنند، باید در مسکو تست کرونا یا همان PCR ارائه کنند. اما هیات ایرانی نپذیرفت که روس‌ها در مسکو از رئیس جمهور ما تست کرونا بگیرند. این که رئیس جمهور ایران، زیر باز تست روس‌ها نرفت، عین عزت است ، هر چند که باعث شد شکل ملاقات با پوتین متفاوت شود.

حتی اگر رئیس جمهور ایران تست‌ کرونا می‌داد، بعید نبود طرف ایرانی شرط متقابلی برای رئیس جمهور روسیه بگذارد تا او هم برای نزدیک شدن به رئیس جمهور ایران، تست PCR مورد تایید ایران را بدهد. برای جلوگیری از چنین حاشیه‌هایی که اصل سفر را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، بنابر این شد که به اصل ملاقات و توافق‌ها بسنده شود که چنین هم شد. حتی در جریان دیدار پوتین اعلام کرد که ای کاش محدودیت‌های کرونایی نبود تا می‌توانستیم کنار هم بنشینیم.»

دیدار پوتین و مکرون هم با رعایت پروتکل های بهداشتی و دور میز بیضی شکل برگزار شد و حواشی هم داشت.

رئیس جمهور روسیه از امانوئل مکرون، همکار فرانسوی خود در کرملین استقبال کرد. مذاکرات بین رهبران در دفتر نمایندگی اولین ساختمان کرملین با رعایت اقدامات امنیتی ضد کووید آغاز شد.

پوتین و مکرون هنگام ملاقات با یکدیگر دست ندادند. سران کشورها در فاصله چشمگیری از یکدیگر - در انتهای مخالف میز بیضی شکل جای گرفتند. همین گزینه ارتباطی هفته گذشته در جریان گفت‌وگوهای رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر مجارستان انتخاب شد.

گفت‌وگو با کمی مشکل شروع شد، زیرا صندلی هایی دور میز بیضی شکل فقط برای روسای جمهور آماده شده بود. پوتین خواست تا صندلی هایی را نیز برای مترجمان منتقل کنند.

رئیس دولت روسیه از اینکه صندلی برای مترجمان نبود شگفت زده شد و گفت :«صندلی برای مترجمان کجاست؟». مکرون با ماسک محافظ در دفتر نمایندگی کرملین حاضر شد و به زبان انگلیسی احوالپرسی کرد. پوتین به زبان فرانسوی پاسخ داد: «بونسوآر».

مشابه این رفتار را پوتین در دیدار با رئیسی هم انجام داد. رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به رئیسی که هنگام رود به اتاق گفت سلام علیکم، پاسخ داد علیکم السلام.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.