شروط مهم روسیه برای توقف عملیات نظامی در اوکراین

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «روسیه از اوکراین می‌خواهد که اقدامات نظامی خود را متوقف کند، قانون اساسی خود را تغییر دهد به نحوی که بی‌طرفی را تضمین کند، کریمه را به عنوان قلمرو روسیه به رسمیت بشناسد و جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را به عنوان سرزمین‌های مستقل به رسمیت بشناسد».

به گزارش رویترز، روسیه به اوکراین گفته است در صورتی که کی‌یف این شرایط را برآورده کند، مسکو آماده است تا عملیات نظامی خود را «در یک لحظه» متوقف کند.

این صریح‌ترین بیانیه روسیه از درخواست‌های خود است.

پسکوف گفت که اوکراین از این شروط آگاه است؛ و به آن‌ها گفته شده که عملیات نظامی را می‌توان در یک لحظه متوقف کرد. وی در مورد موضوع بی طرفی اوکراین گفت: «آن‌ها باید اصلاحاتی در قانون اساسی ایجاد کنند که بر اساس آن اوکراین هرگونه هدف برای ورود به هر بلوکی را رد کند. این تنها با ایجاد تغییرات در قانون اساسی امکان پذیر است». گفتنی است عضویت در ناتو جز اهداف قانون اساسی اوکراین است.

سخنگوی کرملین تاکید کرد که روسیه به دنبال ادعای ارضی بیشتر درباره اوکراین نیست.

او گفت: «ما واقعاً در حال پایان دادن به عملیات غیرنظامی کردن اوکراین هستیم. ما این عملیات را به پایان خواهیم رساند. اما نکته اصلی این است که اوکراین اقدام نظامی خود را متوقف کند. آن‌ها باید اقدامات نظامی خود را متوقف کنند و سپس هیچ فردی تیراندازی نخواهد کرد».

تشریح خواسته‌های روسیه در حالی روی داد که هیئت‌هایی از روسیه و اوکراین آماده شده اند تا امروز سومین دور مذاکرات با هدف پایان دادن به جنگ را آغاز کنند. عملیات نظامی ویژه روسیه ۲۴ فوریه و با هدف غیر نظامی کردن اوکراین آغاز شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.