بدترین اتفاق سال 1400 از نگاه یک اصلاح طلب

حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره عملکرد دولت در سال 1400 گفت: یکدستی سه قوه در کنار معایبی که برای مردم‌سالآری و شنیده شدن تمام صداهای اقشار مختلف دارد، می‌تواند در ذات خود دارای وجوه مثبت نیز باشد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین نکات مثبت یکدستی حاکمیت، برقراری امکان تصمیم‌گیری‌های سخت و دشوار در زمان کوتاه است. امروز از عمر مجلس بیش از دو سال می‌گذرد و دولت نیز هفت ماهه نخستِ چهار سال خود را پشت سر گذاشته است.

باب اطلاع رسانی دولت درباره تحریم ها بسته است

این عضو سابق شورای شهر با بیان آنکه دولت در حوزه مهار تورم و کاستن از مشکلات معیشتی مردم به ویژه ۷۰ درصد جمعیت زیر خط فقر، توفیق آنچنانی نداشته است، گفت: در حوزه رفع تحریم‌ها، خلاف دولت گذشته، باب اطلاع‌رسانی بسته است اما، نوید آن می‌رود که دولت بتواند با استفاده از این یکدستی و پشتیبانی رهبری، پرونده هسته‌ای را عزتمندانه حل و فصل کند تا ملت ایران از شر تحریم‌های ظالمانه خلاصی یابد. در این حوزه، دولت با تاخیر عمل کرده است اما امید می‌رود که خوب عمل کند. 

رسولی  افزود: در حوزه برطرف کردن تصرفات غیرقانونی نظامی و حاکمیتی در سواحل دریای خزر، دولت نمره قابل قبولی می‌گیرد و همچنین تلاشی که در جهت رفع تصرف حریم رودخانه های اصلی انجام می‌دهد.

حذف ارز ترجیحی از نقاط مثبت دولت و مجلس است

وی با اشاره به سفرهای استانی رئیسی گفت: سفرهای استانی با حضور رئیس‌جمهوری، یکی از نقاط مثبت دولت و نقطه ضعف دیگر دولت، پایین بودن سطح مهارت کشورداری است. از رئیس‌جمهوری تا سایر اعضای کابینه، نیازمند مهارت‌افزایی در این حوزه هستند. چرا که اداره ایران در دوران پیچیده کنونی با تحولات زودگذر منطقه‌ای، بنیه و ظرفیت قوی‌تر کشورداری را می‌طلبد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به عملکرد مجلس در سال 1400 نیز بیان کرد: مجلس در مقایسه با دولت، نمرات مثبت کمتر و نمرات منفی بیشتری دارد. یکی از نقاط قوت مشترک مجلس و دولت، تصمیم‌گیری در مورد ارز ترجیحی است. وعده‌ای که در مورد منابع و روش‌های مستقیم کوپن‌های الکترونیک و جلوگیری از رانت‌ها داده‌اند، می‌تواند مثبت تلقی شود.

مجمع تشخیص مصلحت تعطیل است

وی با اشاره به نقاط ضعف مجلس، خاطر نشان کرد: یکی از نقاط ضعف جدی مجلس، طرح صیانت و نداشتن راهبرد مشخص است. این مجلس یکدست در غیاب آراء اکثریتی مردم تشکیل شده است اما در حوزه رفع موانع توسعه کشور، انتظار بیشتری می‌رود. مجلس طی این دو سال بیشتر وقت خود را صرف طرح‌های شعاری کرده و با مصوباتی قبیل طرح هسته‌ای، نه تنها به بهبود شرایط کشور کمک نکرد بلکه موانعی نیز ایجاد کرد.

وی گفت: در مجموع، دولت و حاکمیت یکدست را به لحاظ کارآمدی و اثربخشی لازمه کشورداری نمی‌دانم زیرا تمام مشکلات را متوجه رهبری می‌کند.

رسولی درخصوص عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان هم گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام که تعطیل و شورای نگهبان نیز در جهت محدودیت‌سازی رای مردم فعال هستند و نمره منفی می‌گیرند.

حذف کاندیداهای انتخابات بدترین اتفاق 1400 بود

وی درباره عملکرد نیروهای مسلح نیز بیان کرد: نیروهای مسلح هم در حوزه امنیت ملی و هم امنیت داخلی، نمره قابل قبولی می‌گیرند. البته باید توجه داشت که نسبت ضریب امنیت داخلی با رفاه و فقر، مستقیم است. در مقایسه با سال‌های گذشته، با افزایش شاخص‌های ضدامنیتی روبرو‌ هستیم اما، تلاش ناجا و سایر نیروهای نظامی در جهت بدتر نشدن اوضاع امنیتی، قابل تقدیر است. در حوزه دفاعی و امنیت ملی نیز نمره قابل قبولی دریافت می‌کنند.

رسولی در پاسخ به این سوال که بهترین و بدترین اتفاق سال گذشته چه بوده است، گفت: بدترین اتفاق ۱۴۰۰، حذف بی‌سابقه اکثر نامزدهای ریاست جمهوری و بهترین اتفاق، رفع تصرف سواحل بود.

بالای 50 هزار تومان عیدی می دهم

این سیاستمدار اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که به چه کسانی و چه میزان عیدی می دهد، خاطر نشان کرد: من طبعا به جوانان، نوجوانان و دوستانمان حسب سنت حسنه، معمولا بالای ۵۰ هزار تومان عیدی می‌دهم. 

وی در انتها به عنوان آرزویی برای 1401، گفت: آرزو می‌کنیم همین دولت و مجلس یکدست که در غیاب اصلاح‌طلبان تشکیل شده است، بتواند در اداره امور داخلی مانند رفع شاخص‌های فقر و امور خارجی مثل تحریم‌ها و مهاجرت کمتر نخبگان موفق باشد.

نمره منفی یک اصلاح طلب به شورای نگهبان | بیشتر از 50 هزار تومان عیدی می‌دهم

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.