بررسی عملیات بازار باز در هفته دوم 1401/اولین عملیات بین بانکی در سال 1400

نوار بسط های بی شمار پول در بازار باز همچنان ادامه دارد و اکنون به دومین هفته سال ۱۴۰۱ منتقل شده است. تزریق ۹۳ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومانی در هفته منتهی به ۲۲ فروردین ماه سال جاری با این که یک رکورد به شمار نمی آید اما سطح قابل  توجهی در این متغیر محسوب می شود.

به طور کلی بانک مرکزی در بازار باز با خرید و فروش اوراق از بانک ها به صورت هفتگی سعی در مدیریت نقدینگی نهادهای مالی در هر مقطع داشته و در ماه های اخیر تلاش در کنترل نرخ سود بین بانکی دارد.

رکوردزنی در متغیر بسط پول

در هفته منتهی به ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ بانک‌ها ۹۶ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان اوراق به بانک مرکزی پیشنهاد داده که این نهاد با ۹۶ درصد آن موافقت کرد.

بررسی سطح تزریق پول در این بازار در هفته های گذشته نشان می دهد این متغیر اکنون در سطح بالایی قرار داشته و چهارمین هفته پی در پی بسط بیش از ۹۰ همت درمراحل برگزاری بازار باز به شمار می آید.در کنار رکوردزنی بسط نقدینگی در بازار باز نرخ سود اوراق و تاریخ سررسید آن همچنان در کمترین سطح خود قرار دارد. 

در همین رابطه نرخ سود اوراق بدهی دولتی فروخته شده توسط بانک مرکزی در بازار باز همچنان در سطح ۱۹ درصد قرا داشته که کمترین میزان در هفته های برگزاری این بازار بوده است. تاریخ سررسید نیز ۷ روزه گزارش شده و به معنای آن است که بانک ها باید در هفته بعد این میزان پولی که از بانک مرکزی دریافت کرده اند را با نرخ سود ۱۹ درصد باردیگر از بانک مرکزی خریداری کنند. در همین رابطه میزان جذب پول ناشی ازعملیات هفته قبل در این بازار برابر با ۹۴ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «تداوم تزریق بالای پول در بازار باز»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.