مقام فرانسوی: بازگشت به برجام سودمند است

به گزارش رویترز، یک مقام دیپلماتیک فرانسه گفته است که بازگشت به توافق هسته ای " برجام "، هنوز سودمند است، هر چند این وضع همیشه ادامه نخواهد یافت و احتمال دگرگونی شرایط سیاسی وجود دارد.

این منبع دیپلماتیک فرانسوی با انداختن سایه ابهام بیشتر بردستیابی به توافق، از بین رفتن فوری اختلافات ایالات متحده و ایران بر سر توافق هسته ای را بعید دانست و افزود: احتمال اندکی در باره موافقت واشنگتن با حذف سریع نیروی نخبه امنیتی ایران (سپاه) از فهرست سازمان های تروریستی خارجی وجود دارد.

ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برغم پایبندی ایران به توافق هسته ای از این مذاکرات خارج شد و علاوه برآن تحریم های جدیدی را نیز علیه  ایران وضع کرد، تحریم ها و اقداماتی که با محکومیت شدید سایر کشورهای عضو این  توافق  از جمله هم پیمانان آمریکا مواجه شد.

این مقام فرانسه افزود:مذاکرات به بن بست رسیده و من نسبت به حل و فصل سریع این مسئله امیدوار نیستم. به نظر من ایران با بازی کردن با زمان، مرتکب اشتباه می شود و تصور می کند که اوضاع همچنان ثابت و بدون دگرگونی باقی خواهد ماند، چنین پیمانی را نمی شود برای همیشه بدون تغییر باقی گذاشت.

این خبرگزاری که معمولا خبرهای ضد ایرانی با اهداف خاص منتشر می کند، افزود: مذاکرات احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ "برجام" از ماه مارس (اسفند ماه) به این سو عمدتا به علت پافشاری تهران بر حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست نهادهای تروریستی، متوقف شده، هر چند تا آن هنگام در مورد اهداف اصلی این پیمان برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران در برابر لغو تحریم های اقتصادی، توافق اساسی وجود داشته است.  

دونالدترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در ۲۰۱۸ از این پیمان خارج شد.

این مقام افزود که مسئله هسته ای ایران در نشست روز شنبه وزیران امور خارجه گروه هفت در شمال آلمان بررسی خواهد شد.

انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات برجام در اتحادیه اروپا در روزهای اخیر برای بهره برداری از آخرین فرصت برای نجات این پیمان، به تهران سفر کرد.

این برای دومین بار از زمان تنفس در مذاکرات وین است که مورا راهی تهران شد.

آمریکا اخیرا بدون اشاره به زیاده خواهی های خود  مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

 قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.