وضعیت فاجعه بار آبله میمونی در آمریکا

رئیس سابق سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید این کشور احتمالا پنجره زمانی برای مهار انتشار ویروس آبله میمونی را از دست داده است.

اسکات گاتلیب در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌بی‌اس گفت: «به نظر من، ما در مهار شیوع این بیمار ناکام مانده‌ایم. ما اکنون در آستانه تبدیل شدن آبله میمونی به یک بیماری بوم‌گیر یا آندمیک در آمریکا هستید، یعنی گردش ویروس تداوم پیدا می‌کند و به طور مداوم باید با آن رویاروی شد.»

او افزود:‌ «به نظر من پنجره برای کنترل این شیوع و مهار آن احتمالا بسته شده و اگر بسته نشده باشد، یقینا شروع به بسته شدن کرده است.»

بر اساس داده‌های منتشرشده بوسیله مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) تا ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) بیش از ۱۸۰۰ مورد ثابت‌شده آبله میمونی در آمریکا گزارش شده است. همه ایالت‌های آمریکا به علاوه واشینگتن دی‌سی، پایتخت آمریکا و پورتوریکو دست کم یک مورد ثابت‌شده بیماری را داشته‌اند.

 

علائم آبله میمونی شامل تب و دانه‌ها یا ضایعات پوستی هستند، اما سازمان جهانی بهداشت می‌گوید برخی از افراد علائم غیرمعمول از جمله درد و خونریزی از مقعد، نبود ضایغات پوستی یا ضایعات پوستی که محدود به دستگاه تناسلی بوده‌اند را هم تجربه کرده‌اند.

آبله میمونی در همه‌گیری اخیر بیشترین شیوع را در مردان دارای آمیزش جنسی با مردان داشته است، اما کارشناسان می‌گویند ویروس بیماری می‌تواند به هر کسی که در تماس نزدیک با فرد حامل ویرذوس باشد، منتقل شود.CDC توصیه می‌کند که هر کسی که احتمال می‌دهد در معرض ویروس آبله میمونی قرار گرفته باشد، از تماس جنسی یا جسمی با دیگران خودداری کند.

 

ماه پیش، وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا اعلام کرد حدود ۳۰۰۰۰۰ واکسن آبله میمونی را در تلاش برای کند کردن انتشار ویروس به کار خواهد گرفت.

اما گوتلیب در مصاحبه‌اش با انتقاد از پاسخ دولت آمریکا به این شیوع گفت: «ما بسیاری از همان اشتباهاتی را که در رویارویی با کووید مرتکب شدیم، دوباره تکرار کردیم.»

او گفت:‌ «ویروس آبله میمونی نسبت به ویروس کرونا انتشار کندتری دارد و به همین علت اگر ما به طور تهاجمی‌تری با آن برخورد کرده بودیم، می‌تواتستیم آن را کنترل کنیم.»

گاتلیب گفت: «اکنون این ویروس کاملا در جامعه استقرار یافته است و با اینکه هنوز به حالت انفجاری نرسیده است، به خاطر که انتشار آن نسبت کووید سخت‌تر است، اما احتمالا انتشار آن به صورت نوعی واقعیت زندگی در می‌آید، شاید ویروس به صورت یک بیمار  منتقل‌شونده جنسی در حال انتشار باشد، اما ممکن است از این محدوده هم خارج شود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.