خبر فوری اولیانوف در خصوص برجام!

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین امروز چهارشنبه در پیامی توئیتری به ازسرگیری مذاکرات برچیدن تحریم های ضدایرانی در وین اشاره کرد.

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در این باره نوشت: خبر فوری! به نظر می رسد گفتگوهای وین در خصوص احیای برجام به زودی از سر گرفته خواهد شد. هیئت ها قصد دارند بعد از یک وقفه تقریباً ۵ ماهه به وین بازگرداند. مذاکره‌ کنندگان روسیه آماده گفتگوهای سازنده برای نهایی کردن توافق هستند.

اولیانوف: آماده مذاکرات سازنده برای نهایی کردن توافق هستیم

«انریکه مورا» معاون «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم ساعاتی پیش از سفر جاری خود به شهر وین برای ازسرگیری مذاکرات برچیدن تحریم های ضدایرانی خبر داد.

معاون «جوزف بورل» در پیامی توئیتری در این باره نوشت: در راه وین برای مذاکره درباره اجرا شدن کامل برجام بر پایه متن ارائه شده از سوی هماهنگ‌ کننده مذاکرات در ۲۰ ژوئیه هستم. از مقامات اتریش بسیار قدردانی می‌ کنم.

معاون «جوزف بورل» برای ازسرگیری مذاکرات برجامی عازم وین شد

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد که «رابرت مالی» مذاکره‌ کننده ارشد واشنگتن برای شرکت در مذاکرات (غیرمستقیم) برجامی عازم وین شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از عزیمت هیئت مذاکره‌ کننده کشورمان به وین جهت ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ های ظالمانه علیه ملت ایران خبر داد و گفت: در چارچوب سیاست رفع تحریم‌ های ظالمانه علیه کشورمان، هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران تا ساعاتی دیگر عازم وین خواهد شد. در این دور از گفتگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، در خصوص ایده‌ های مطرح‌ شده از سوی طرف‌ ها از جمله ایده‌ های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

در همین ارتباط، روزنامه تهران تایمز چاپ تهران هم دراین خصوص نوشت: مذاکرات وین از فردا ۴ آگوست در شهر وین ادامه می باید.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ۹ می سال ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۹۷) به صورت یک‌ جانبه و غیرقانونی از توافق بین‌ المللی برجام خارج شد و اعلام کرد با اعمال «شدیدترین تحریم‌ه ای تاکنونیِ تاریخ» و پیگیری «سیاست فشار حداکثری» علیه ایران تلاش می‌ کند برای «تقویت برجام و گنجاندن مسئله موشکی و منطقه‌ ای ایران در این توافق»، بار دیگر مقامات تهران را مجبور کند که دوباره پای میز مذاکره بیایند. مقامات و رسانه‌ های آمریکا هم‌ اکنون و پس از چند سال آشکارا به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران، اعتراف می‌ کنند.

مذاکرات رفع تحریم‌ ها و بازگشت آمریکا به توافق برجام، در دولت سیزدهم از اوایل دی‌ ماه پارسال در شهر وین آغاز شد، اما به علت جدی‌ نبودن واشنگتن این گفتگوها در اسفندماه متوقف شد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ۳ ماه وقفه با حضور نمایندگان ایران و آمریکا با ملاقات دوجانبه علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» هماهنگ کننده مذاکرات، در دوحه قطر آغاز شد.

بعد از چند ماه وقفه دور جدید مذاکرات در هفتم و هشتم تیرماه با میانجیگری «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دوحه قطر برگزار شد، اما تا کنون به علت عدم تضمین آمریکا به استفاده ایران از مزایای اقتصادی برجام و تضمین این کشور در خصوص عدم خروج دوباره از این توافق، به نتیجه مشخص و روشنی منجر نشده است و سرنوشت برجام همچنان در هاله‌ ای از ابهام قرار دارد.

گفتنی است که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ از سوی ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان از یک سو و تهران از سوی دیگر امضاء شد.

 

همچنین در اکوایران ببینید: صادرات بنزین ارزان به همسایه‌ها

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.