غول فن آوری چین در لیست سیاه آمریکا

دولت آمریکا یک شرکت چینی سازنده دوربین های تشخیص چهره را که به گفته مقام های این کشور در سرکوب اقلیت اویغوهای چینی دست داشته را در لیست تحریم ها قرار داد. ادعا شده یکی دیگر از دلایل تحریم این شرکت ارائه فن آوری ساخت آمریکا به سپاه پاسداران است.

دولت آمریکا یک شرکت چینی  سازنده دوربین های تشخیص چهره را که به گفته مقام های این کشور در سرکوب اقلیت اویغوهای چینی دست داشته را در لیست تحریم ها قرار داد.

 خبرگزاری ان بی سی نیوز در گزارش خود مدعی شد که یکی دیگر از دلایل تحریم  این شرکت ارائه فن آوری ساخت آمریکا به سپاه پاسداران است.

این خبرگزاری نوشته که شرکت مذکور تیاندی تکنولوژی نام دارد؛ شرکتی که نرم افزارهای مرتبط با تشخیص چهره را در اختیار مقام های چینی قرار داده تا به ادعای این رسانه پکن با توسل به این تجهیزات بتواند به راحتی اقلیت های اویغور و سایر گروه های قومی را شناسایی کرده و همزمان جداول زمانی هوشمند برای بازجویی طراحی کند.

حالا به واسطه تحریم های اعمالی، شرکت های آمریکایی از صادرات قطعات مورد نیاز به این شرکت، منع می شوند. شرکت اینتل، غول نیمه هادی مستقر در کالیفرنیا پردازنده هایی را برای سیستم های ضبط ویدئویی شبکه تیاندی ارسال کرده اما قبل از اعلام تحریم ها، این شرکت ارجاع به تیاندی را از وب سایت خود حذف کرد.

سخنگوی شرکت اینتل به ان بی سی نیوز در این باره گفت که این موسسه بعد از بررسی های داخلی، تجارت با تیاندی را متوقف کرد.

طبیعتا از دست دادن همکاری با شرکتی چون اینتل، برای تیاندی شکستی بالقوه محسوب می شود. براساس داده های یک نظرسنجی صنعتی، اینتل در سال 2021 بیش از 800 میلیون دلار درآمد فروش داشته و خودش می گوید در 60 کشور شعبه دارد.

ان بی سی نیوز اوایل ماه گزارش داده بود که سناتور جمهوری خواه مارکو روبیودر نامه از از دولت بایدن خواسته بود تا عملیات و فعالیت های تیاندی را بررسی کرده و ببیند که آیا این شرکت به واسطه فعالیت های ادعایی اش در چین و ایران باید براساس قوانین ایالات متحده تحریم شود یا نه!

روبیو حالا با رسانه ای شدن خبر تحریم این شرکت چینی از دولت بایدن تشکر کرد و اتخاذ این تصمیم را درست خواند. او با ارسال ایمیلی مدعی شد که حزب کمونیست چین تلاش دارد تا برای پیشبرد اهداف ژئوپلتیکی اش از شرکت های فن اوری سلاح استفاده کند، وزارت بازرگانی باید در استفاده از همه ابزارهای موجود برای شناسایی و مجازات بازیگران بد استفاده نماید.

همزمان با اعلام تحریم این شرکت چینی، وزارت بازرگانی اعلام کرد که تیاندی در سرکوب و بازداشت خودسرانه و دسته جمعی اویغورهاب ه واسطه فن اوری پیشرفته ای که در اختیار داشته، نقش برجسته ای ایفا کرده است. همزمان ایالات متحده در اظهار نظری غریب و مداخله جویانه مدعی است که این شرکت قطعات ساخت آمریکا را در اختیار سپاه پاسداران قرار داده که امروز در لیست تحریم های ایالات متحده قرار دارند.

هنوز مشخص نیست که این شرکت چینی به ادعای مقام های آمریکایی چه تجهیزاتی را در اختیار ایران قرار داده است. با این همه رسانه های آمریکایی مدعی اند که تهران نیز به سان پکن می خواهد از فن آوری های دیجیتال برای بررسی شرایط استفاده کند. تیاندی یکی از 36 شرکت و سازمانی است که به لیست تحریم ها ی آمریکا اضافه شده چرا که به ادعای واشنگتن فعالیتش مغایر با منافع ملی ایالات متحده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.