۱۵ هزار مجرد در ادارات آذربایجان‌شرقی مشغول به کار هستند

دنیای اقتصاد-تبریز: «امیر تقی‌زاده» در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان عجب‌شیر افزود: کمیته سامان ازدواج به تازگی فعالیت خود را در مرکز استان آغاز کرده و مصوبه‌های مربوط به ستاد ساماندهی امور جوانان را در زمینه ازدواج تا رسیدن به مرحله اجرا پیگیری می‌کند.

به گفته وی تاکنون در ۶ شهرستان استان نسبت به تشکیل این کمیته اقدام شده اما مشکل جوانان صرفا با تشکیل کمیته و برگزاری این جلسات حل نمی‌شود و مجمع خیران ازدواج نیز باید در شهرستان‌ها ایجاد، و برای تحقق اهداف این کمیته از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: ریاست کمیته سامان ازدواج در استان را استاندار بر عهده دارد و اعضای مرتبط آن در هر شهرستان را امام جمعه، فرماندار، رییس شوای اسلامی شهر و جمعی از روسای ادارات و افراد حقیقی و حقوقی به تشخیص فرماندار تشکیل می‌دهند.

وی افزود: پیگیری مسایل مربوط به حوزه ازدواج جوانان، آموزش خانواده‌ها در مورد مسایل اجتماعی به خصوص ازدواج و تدوین برنامه‌هایی که زمینه ازدواج آسان را فراهم کند، از جمله اهداف کاری این کمیته است.

«تقی‌زاده» با بیان اینکه سن ازدواج در کشور بالا رفته است و این مساله تبعات اجتماعی منفی به دنبال دارد، تسهیل شرایط ازدواج و گسترش ازدواج آسان را وظیفه تمام اقشار جامعه دانست و بیان کرد: این سنت حسنه از تاکیدات دین مبین اسلام و بزرگان دین است و باید به آن توجه شود.

عجب‌شیر در حوزه ازدواج رتبه هفتم آذربایجان‌شرقی را دارد

فرماندار عجب‌شیر نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این شهرستان در حوزه اردواج رتبه هفتم استان و در طلاق رتبه ۱۸ را داراست، از نبود آمار دقیق در حوزه جوانان انتقاد کرد و گفت: باید بدانیم که در شهرستان چند جوان و در چه سطح تحصیلاتی بیکار و شاغل هستند تا بتوانیم برای اشتغال و ازدواج آنان برنامه‌ریزی کنیم.

«جعفر قادری» نسبت به تشکیل دبیرخانه ستاد ساماندهی امور جوانان در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد و افزود: در معرفی ظرفیت‌های جوانان و مهارت‌افزایی آنان، کلیه دستگاه‌های ذیربط باید با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند.

وی افزود: مشکلات ازدواج در شهرستان به سرعت قابل حل نیست ولی همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید با تعامل و همکاری، زمینه را برای تحقق مفاد قانون تسهیل ازدواج فراهم کنند.

وی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، مساجد، روحانیان و مبلغان برای ترویج فرهنگ ازدواج آسان می‌تواند در افزایش نرخ ازدواج موثر باشد.

وی با بیان اینکه طبق آمار شبکه بهداشت و درمان شهرستان عجب‌شیر نرخ باروری و فرزندآوری به ازای هر زن ۱۸ تا ۴۹ ساله طی سال گذشته به ۲ نفر رسید، افزود: اجرای قوانین جوانی جمعیت باید در دستور کار ادارات متولی باشد.

 معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان طی شهریور سال جاری اعلام کرده بود که در سند تحول دولت و در شورای عالی جوانان و در عرف سیاسی کشور، مهمترین مأموریت حوزه جوانان موضوع سامان ازدواج، تسهیل و پایین آوردن سن ازدواج و پیشگیری از طلاق است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.