فلاحت‌پیشه: معتقدم پرونده هسته‌ای از وزارت خارجه باید به شورای عالی امنیت برود

در چند روز گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در سفر خود به عراق از احتمال ارائه یک طرح جایگزین برای مذاکرات خبر داد. او گفت: اظهارات آمریکایی‌ها در خصوص پرونده هسته‌ای متناقض است و در صورت شکست مذاکرات ما آماده طرح جایگزین هستیم.

در همین راستا، حشمت الله فلاحت پیشه، تاکید کرد: من قبل از روی کار آمدن دولت آقای روحانی معتقد بودم که پرونده هسته ای ایران باید از شورای عالی امنیت باید به وزارت خارجه برود اما، با توجه به شرایط شکل گرفته معتقدم که پرونده هسته ای از وزارت خارجه باید به شورای عالی امنیت برود.

او تاکید کرد: من اعتقادم بر این است که موضوع هسته ای ایران سه حالت دارد. حالت اول احیای مذاکرات برجام است که متاسفانه طرفین فرصت ها برای احیای آن را از دست دادند. حالت دوم، فعال شدن مکانسیم ماشه یا ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت توسط شورای حکام است که اگر این دو مسیر صورت بگیرد، به معنای شکست دیپلماسی است. حالت سوم، حفظ وضع موجود است؛ یعنی آن که برجام تحت الشعاع دغدغه های دیگر طرفین برجام قرار بگیرد. طبق وضع موجود تحریم ها بیشتر نخواهد شد و ایران نیز بازرسی های محدودی را از مراکز هسته ای می پذیرد. شرایطی که تا به الآن شکل گرفته همین وضع سوم است. اما، این وضع شکل گرفته برای طرفین برجام قابل دوام نیست چرا که ایران نمی خواهد بیش از این تحت تحریم ها باشد و طرف های دیگر هم به دلیل فعال بودن عوامل آشوب زا نمی خواهند این وضع ادامه پیدا کند. 

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «فلاحت پیشه: پرونده هسته ای باید به شورای عالی امنیت برود» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.