خط و نشان کاخ سفید برای چین/ باید هزینه تصمیم خود را بپردازی اگر..

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به چین درباره پیامد جدی ارسال سلاح به روسیه در جنگ با اوکراین، هشدار داد.

وی افزود: پکن باید درباره ارسال سلاح به روسیه تصمیم خود را بگیرد اما اگر در مسیر ارسال سلاح قدم گذاشت باید هزینه تصمیم خود را بپردازد.

نقشه چین و روسیه برای جنگ اوکراین

سالیوان در مصاحبه دیگری با شبکه ای بی سی نیز اظهار کرد حتی اگر چین سلاحی به روسیه نفرستد، این گزینه از روی میز کنار نخواهد رفت.

در همین حال، روز گذشته ویلیام برنز رئیس سیا با ابراز اطمینان از اینکه چین تجهیز روسیه به سلاح را بررسی می‌کند اعلام کرد که معتقد نیستیم تصمیم چین برای ارسال سلاح به اوکراین نهایی باشد.

هشدار سرلشکر رشید به آمریکا/ جان سربازانتان در خطر است!

برنز افزود: ایالات متحده امیدوار است پکن را از انجام یک شرط بسیار مخاطره آمیز و نابخردانه باز دارد.

ماه گذشته نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به «وانگ یی » همتای چینی خود، درباره کمک تسلیحاتی به روسیه در جنگ با اوکراین هشدار داده بود. بلینکن در جریان یک مصاحبه با شبکه ان بی سی نیوز پس از دیدار با وزیر خارجه چین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن ابراز نگرانی خود درباره کمک تسلیحاتی پکن به مسکو، گفته بود: «من این موضوع را برای وزیر خارجه چین روشن کردم که این اقدامات عواقبی جدی در روابط بین دو کشور دارد.»

همچنین «ویکتوریا نولاند»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی در جریان گفتگویی اعلام کرد که ایالات متحده از کمک احتمالی چین به روسیه در درگیری اوکراین نگران است.

همچنین مایکل مک کال رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد شی جین پینگ رئیس جمهور چین خود را برای سفر به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در هفته آینده آماده می‌کند.

واشنگتن و متحدانش در ناتو، در تلاش برای بازداشتن چین از ارسال سلاح به روسیه هستند و به عقیده آنان، پکن باید از ارسال تسلیحات مرگبار از جمله موشک به روسیه خودداری کند.  

نگرانی غرب از تامین تسلیحاتی روسیه توسط چین، در حالی است که نیروهای روس در تلاش برای تصرف اهداف کلیدی در غرب اوکراین هستند و کی یف نیز با استفاده از تسلیحات پیشرفته غرب از جمله تانک‌های جنگی، خود را برای یک ضد حمله آماده می کند.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین در مصاحبه‌ای که روز گذشته پخش شد اظهار کرد غرب از کمک به اوکراین تنها یک هدف دارد و آن هم نابودی و انحلال اتحادیه جماهیر شوروی و بخش اصلی آن یعنی فدراسیون روسیه است.

اما ناتو و کشورهای غربی ضمن رد این ادعا، می‌گویند هدف آنها از تامین تسلیحاتی اوکراین، کمک به این کشور در دفاع از خود در برابر حمله‌ای نابرابر و بی دلیل است.

در شرایطی که غرب جمعی دائما در حال افزایش ارسال تسلیحات نظامی به کی‌یف است و آشکارا نظریه لزوم شکست روسیه در میدان نبرد را ترویج داده، "دنیس اشمیگال"، نخست وزیر اوکراین نیز ابراز عقیده کرده که صلح و همکاری این کشور با روسیه طی صد سال آینده غیر ممکن خواهد بود. به گفته وی، روسیه ابتدا باید خط مشی خود تغییر را داده، به کشوری دموکراتیک تبدیل شود، غیرنظامی گردد و سلاح های هسته‌ای را کنار بگذارد و تنها در آن صورت صلح ممکن است.

اشمیگال همچنین مدعی شد، جامعه اوکراین تا زمانی که لازم باشد "آماده مبارزه برای آزادی و استقلال" است. علاوه بر این، وی این نظریه که قبلاً توسط مقامات کی‌یف مطرح شده بود، در خصوص لزوم خروج نیروهای روسی از خاک اوکراین و بازگشت به پشت مرزهای شناخته شده بین المللی در سال 1991 را تأیید کرد.

رئیس جمهوری اوکراین 24 فوریه (5 اسفند ماه)، در سالگرد آغاز حمله نظامی روسیه به این کشور اعلام کرد که نیروهای نظامی اوکراینی در حال آماده سازی خود برای تصرف شبه جزیره کریمه هستند. در همان روز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که ممکن است امکان تصرف فوری کریمه توسط ارتش اوکراین وجود نداشته باشد. وی همچنین افزود که مقامات کی‌یف باید مستقلاً در مورد چگونگی پایان درگیری تصمیم بگیرند.

روز گذشته، اسکات ریتر، افسر اطلاعاتی بازنشسته تفنگداران دریایی ایالات متحده یادآور شد، بعید است واشنگتن کمک مورد انتظار ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برای تصرف احتمالی شبه جزیره کریمه را به او ارائه دهد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پیش از این تاکید کرده بود که کریمه، مانند منطقه دونباس، بخش جدایی ناپذیری از ترکیب فدراسیون روسیه است و امنیت آن به طور قابل اعتمادی تضمین شده است.

در همین رابطه، میخائیل شرمت، نماینده دومای دولتی از منطقه کریمه نیز شب گذشته تاکید کرد که در صورت حمله به این شبه جزیره، غافلگیری ناخوشایندی در انتظار نیروهای اوکراینی خواهد بود. به گفته وی، طرح کی‌یف برای عملیات ضدحمله به جبهه جنوبی روسیه صرفاً بخشی از جنگ اطلاعاتی است، تا خساراتی که ارتش اوکراین متحمل شده را توجیه کرده و حداقل به نحوی روحیه آنها را بالا ببرد. این نماینده دوما هشدار داد که نیروهای مسلح روسیه برای پاسخگویی به هر متجاوزی آمادگی کامل خواهند داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.