امیرعبداللهیان: آمریکا اگر می‌خواهد به برجام بازگردد باید شجاعت تصمیم گیری داشته باشد

حسین امیرعبدللهیان، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در پنجاه‌ودومین نشست شورای حقوق بشر و نشست کنفرانس خلع سلاح به ژنو سفر کرده بود،‌ در حاشیه این نشست‌ها با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده و به سوالاتی درباره ادعاهایی در زمینه ناآرامی‌های اخیر در ایران، برنامه هسته‌ای ایران، ادعای غرب مبنی بر حمایت ایران از جنگ روسیه در جنگ اوکراین، فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نقش زنان در ایران پاسخ داد.

امیر عبداللهیان در بخشی از این مصاحبه درباره احیای برجام گفت: در مورد برجام، جمهوری اسلامی ایران متعهدترین طرف در مجموعه طرف‌های گفت‌وگو و برجام بوده و هست. طرفی که از برجام خارج شد، ترامپ و آمریکا بود. آمریکا در حال حاضر در جایگاهی نیست که بخواهد به جای رفتار سازنده و بازگشت به برجام، با رفتارهای ریاکارانه برخورد کند. ما در دولت جدید ایران تصمیم گرفتیم گفتگوها را برای بازگشت به برجام ادامه دهیم. از نظر ما و از نظر دولت جدید این برجام ایراداتی هم دارد. جمع‌بندی ما در دولت جدید این است که اگر همه طرف ها به برجام بازگردند، در واقع این توافق را در چارچوب برجام احیا کنیم. گفت‌وگوهای طولانی در وین انجام شد. آمریکایی ها ایران را متهم می کنند که ایرانی ها اراده کافی را ندارد و می گویند ما در مرحله توافق بودیم و ایرانی ها زیاده خواهی کردند.

او ادامه داد: من به صراحت به شما می گویم، اولا،  ما در یک سال گذشته بارها دیدیم مقامات آمریکایی قادر به جمع بندی نیستند. مقامات آمریکایی به دلیل فشارها و مشکلات داخلی هنوز نمی توانند یک تصمیم شجاعانه برای بازگشت به برجام بگیرند. ما بارها ابتکار خودمان را نشان دادیم. هنوز هم ما در مسیر گفتگو و توافق قرار داریم. البته پارلمان ایران در هفته‌های گذشته و به ویژه بعد از اغتشاشات و مداخلات آمریکا و سه کشور اروپایی در تظاهرات مسالمت آمیز در ایران، فشار زیادی را بر دولت دارند. من هفته گذشته در پارلمان کشورم بودم، آنها به من می گویند شما با چه کسی می خواهید توافق کنید؟ با آمریکا و سه کشور اروپایی؟ این‌ها که در اغتشاشات پاییز برای تغییر نظام تلاش کرده اند. چه اعتباری دارند و چه اطمینانی به آن‌ها برای انجام این کار دارید؟ اما ما هنوز در مسیر توافق هستیم. یک نقشه راهی بین ما و آژانس بین المللی انرژی اتمی ترسیم شده است.

امیرعبداللهیان گفت: از آقای گروسی دعوتی به عمل آمده است و ایشان به زودی قرار است به تهران سفر کند. پس روابط ما با آژانس در مسیر طبیعی خودش پیش می رود. به طرف آمریکایی از طریق واسطه ها به صراحت گفتیم ما همچنان در مسیر توافق هستیم. اما اگر پارلمان ایران قانون جدیدی را تصویب کند ما باید از قانون پارلمان حمایت کنیم. لذا پنجره توافق باز است اما این پنجره برای همیشه بازنخواهد ماند. طرف آمریکایی در مسیر دیپلماتیک پیام های مثبتی برای ما ارسال می کند اما در اظهارنظرهای رسانه ای مطالب ریاکارانه و دیگری را ارائه می کند. واقعا من به عنوان وزیر امور خارجه ایران گاهی اوقات دچار تردید جدی می شوم که این پیامی که طرف آمریکایی به ما داده است و بر توافق تاکید می کند با این موضوع که در رسانه های خود  می گوید برجام اولویت ما نیست، کدام را می توانیم باور کنیم؟

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: شما فارس زبان هستید. ما در زبان فارسی یک ضرب المثلی داریم مبنی بر اینکه یک شخصی خروسی را سرقت کرده بود و در زیر کتش پنهان کرده بود و دم خروس از کتش بیرون زده بود. از آن شخص پرسیدند، «تو این خروس را دزدیدی؟ گفت: نه. گفتند ما حرف تو را باور کنیم یا آن دم خروس را؟» من اظهارات رسانه ای مقامات آمریکا را باور کنم که می گویند برجام اولویت ما نیست یا پیام هایی که از مجاری ‌رسمی می فرستند؟ من به عنوان وزیر امور خارجه ایران به مقام آمریکایی که دو حرف متناقض می زند در میز مذاکره چه‌قدر می توانم اعتماد کنم؟ اما با این حال ما در مسیر توافق قرار داریم، معتقد هستیم که یک الی دو موضوع باقی مانده بین ما می تواند نهایی شود و می توانیم توافق را جمع بندی کنیم. اما لازمه این موضوع این است که طرف آمریکایی همان مطلبی که در مسیر دیپلماتیک و محرمانه به ما منتقل می کند، حتی اگر نمی خواهد تمام آن مطلب را در رسانه بگوید حداقل آن مطلب را در رسانه تکذیب نکند و بعد به ما نگوید که من تحت فشار مقاله نویس ها در آمریکا هستم و به خاطر شرایط داخلی مجبور هستم این حرف ها را بزنم. در دور قبلی مذاکرات نیز به همکار من آقای ظریف این حرف ها را زیاد می زدند. آقای ظریف می گفت چرا این کار را کردید؟ این کار با گفتگوی ما در تعارض بود و آنها پاسخ می دادند به دلیل حزب و روزنامه نگاران مخالف ما، و شرایط داخلی این کار را انجام دادیم. طرف آمریکایی اگر می خواهد به برجام بازگردد باید شجاعت تصمیم گیری داشته باشد. ما این شجاعت را داریم و نشان دادیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.