رسانه آمریکایی: عربستان و ایران اختلافات خاورمیانه در بازار نفت را کاهش می‌دهند

توافق اعلام شده جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور، با واکنش های گسترده ای مواجه شده است.

بلومبرگ درباره این توافق نوشت: عربستان سعودی و ایران اختلافات خاورمیانه را که بازار نفت را به لرزه درآورد، کاهش می دهند.

این شبکه خبری افزود: این دو کشور روابط دیپلماتیک خود را احیا خواهند کرد و رقابت ژئوپلیتیکی در خلیج فارس را که باعث نگرانی در بازارهای نفت شده، کاهش خواهند داد.

خبرگزاری رویترز نیز در این باره نوشت: ایران و عربستان سعودی روز جمعه توافق کردند که پس از سال ها خصومت که ثبات و امنیت خلیج فارس را به خطر انداخته بود و به دامن زدن به درگیری ها در خاورمیانه از یمن تا سوریه کمک کرده بود، روابط خود را دوباره برقرار کنند.

این توافق همچنین در رسانه های انگلیس نیز بازتاب داشت: روزنامه گاردین این توافق را نشانگر عزم جدید ریاض برای اتخاذ سیاست خارجی مستقل از غرب ارزیابی کرد و افزود: بر اساس توافق بدست آمده، دو کشور توافق کرده اند به حاکمیت دولت احترام بگذارند و در امور داخلی یکدیگر دخالت نکنند. همچنین ریاض و تهران برای فعال کردن توافقنامه همکاری امنیتی که در سال ۲۰۰۱ امضا شده بود، توافق کردند.

به نوشته گاردین، مذاکرات برای مصالحه بین عربستان سعودی و ایران سال‌هاست که عمدتاً در عراق ادامه دارد؛ بنابراین عقد قرارداد در چین شگفت‌انگیز است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.