کمک های مالی و تسلیحاتی جدید غرب به اوکراین+جزئیات

با نزدیک شدن اوکراین به حمله گسترده به نیروهای روسیه غرب نیز کمک های جدیدی به کی یف اختصاص داده است.

همزمان با نزدیک شدن اوکراین به انجام حمله گسترده بهاری برای بازپس گیری مناطق اشغالی از دست روسها غرب کمک های تسلیحاتی و مالی جدیدی را به اوکراین ارائه می کند.

آلمان مجوز ارسال میگ-29 به لهستان برای تحویل به اوکراین را صادر کرد

دولت آلمان با درخواست لهستان برای تحویل 5 فروند جنکنده MiG-29 بجامانده از ارتش ملی خلق آلمان شرقی به اوکراین موافقت کرد.

چین یک موشک ضدبالستیک شلیک کرد

​​​​​​​بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان اعلام کرد: مایه خرسندی است که به هم‌پیمانان لهستانی خود اطلاع دهیم که می‌توان 5 فروند جنگنده میگ-29 موجود در انبارهای سابق ارتش ملی خلق آلمان شرقی (NVA) را به اوکراین تحویل دهیم.

وی با بیان اینکه درخواست مذکور امروز ارسال شده است، گفت: دولت فدرال از اتخاذ این تصمیم استقبال می‌کند. این نشان‌دهنده آن که می‌توان به آلمان اعتماد کرد.

گفتنی است آندری دودا، رئیس جمهور لهستان در جریان سفر ولودومیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به ورشو در پنجم آوریل اعلام کرد که تمام جنگنده‌های میگ-29 متعلق به کشورش را به کی‌یف تحویل خواهد داد.

آلمان سال 2002 بیست و سه فروند جنگنده MiG-29 را که از ارتش ملی خلق آلمان شرقی (NVA) تحویل گرفته بود، به لهستان فروخت.

اتحادیه اروپا ۱ میلیارد یورو از محل «تسهیلات صلح اروپایی» به تامین مهمات ارتش اوکراین اختصاص داد

اعضای شورای اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با اختصاص کمک ۱ میلیارد یورویی به منظور حمایت از نیروهای مسلح اوکراین و تامین مهمات برای ارتش این کشور موافقت کرد.

این کمک بنا به آنچه در وب‌سایت رسمی شورای اروپا به آن اشاره شده از محل یک صندوق اعتباری موسوم به «تسهیلات صلح اروپایی» تامین خواهد شد.

بهره بردن از ساز و کار یاد شده به اتحادیه اروپا امکان می‌دهد تا ما به ازای مالی مهمات اهدایی به اوکراین را از ذخایر موجود به کشورهای عضو واریز کند.

بر این اساس همچنین اتحادیه اروپا متعهد شده است تا هزینه بازتعریف اولویت‌بندی سفارش‌های از پیش انجام شده کشورهای عضو برای ارسال مهمات به اوکراین را در دوره زمانی ۹ فوریه تا ۳۱ مه سال جاری بر عهده گیرد.

جوزپ بورل، مسئول ارشد سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در این خصوص تصریح کرد: با تصمیم امروز، بخش نخست توافق تاریخی رهبران اتحادیه اروپا برای حمایت از تحویل فوری مهمات توپخانه‌ای به ارزش یک میلیارد یورو به نیروهای مسلح اوکراین محقق خواهد شد.»

وی سپس افزود: «این بهترین نشانه از عزم و اراده منسجم و یکپارچه موجود در اتحادیه اروپا برای تداوم حمایت از حق قانونی دفاع مشروع اوکراین در برابر تجاوز نظامی وحشیانه روسیه است.»

مصوبه  شورای اتحادیه اروپا در راستای تحقق بخش نخست توافقنامه ۲۰ مارس ۲۰۲۳ اعضا بر سر رویکردی سه مرحله‌ای صورت گرفته که هدف از آن سرعت بخشیدن به تامین و خرید مشترک مهمات توپخانه برای تحویل به ارتش اوکراین عنوان شده است.

اقدام حمایت‌گرانه امروز که به تصویب اعضا رسید، با احتساب هفت مورد حمایت پیشین، میزان کل مشارکت مالی اتحادیه اروپا برای کمک نظامی به اوکراین از محل صندوق ساز و کار تسهیلات صلح اروپایی را به ۴.۶ میلیارد یورو افزایش می‌دهد.

شورا در بیانیه خود بار دیگر تاکید کرده است که این مصوبه عزم اتحادیه اروپا در حمایت از ارتش اوکراین به منظور تقویت بنیه دفاعی این کشور در برابر تجاوز غیرقانونی روسیه را به اثبات می‌رساند.

صندوق ویژه سازوکار «تسهیلات صلح اروپایی» سال ۲۰۲۱ برای حمایت از اعضا و شرکای اتحادیه اروپا در سراسر جهان در  زمینه‌های نظامی و دفاعی با هدف نهایی جلوگیری از درگیری، حفظ صلح و تقویت امنیت و ثبات بین المللی ایجاد شد.

شورای اروپا پیش‌تر طی ماه‌های فوریه تا اکتبر سال گذشته میلادی و نیز در فوریه سال جاری میلادی در مجموع هفت مورد اقدام حمایتی دیگر از نیروهای مسلح اوکراین را تحت ساز و کار تسهیلات صلح اروپایی به تصویب رسانده بود.

مسکو: پنتاگون پشت حملات سایبری علیه زیر‌ساخت‌های روسیه قرار دارد

روسیه مدعی شد که پنتاگون در پشت پرده حملات سایبری که از خاک اوکراین علیه زیر‌ساخت‌های روسیه صورت می‌گیرد، قرار دارد.

سرویس امنیت فدرال روسیه طی بیانیه‌ای مدعی شد پنتاگون که با گروه‌های هکر همکاری می‌کند، در پشت پرده حملات سایبری صورت گرفته از خاک اوکراین علیه زیر‌ساخت‌های حیاتی روسیه قرار دارد.

طبق این بیانیه از آغاز سال جاری تا کنون علیه زیر‌ساخت‌های حیاتی روسیه بیش از 5 هزار حمله سایبری صورت گرفته است.

در بیانیه فوق با اشاره به اینکه تدابیر اتخاذ شده به موقع، مانع بروز نتایج منفی در این کشور شده است، گفته شد که در تحلیل‌های انجام شده داده‌هایی به دست آمده است که ایالات متحده آمریکا و کشورهای ناتو از خاک اوکراین برای انجام حملات رایانه‌ای به تأسیسات غیرنظامی در روسیه استفاده می‌کنند.

روسیه مدعی است که حملات سایبری با مشارکت مستقیم فرماندهی مشترک پنتاگون با همکاری گروه‌های هکر بین‌المللی (ناشناس، سکوت) و ملی (گوست کلن آمریکا، ردهک-ترکیه، جی‌ان‌جی گرجستان، اسکوات 303 پولند و غیره) در حال توسعه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.